ابتکار: میان گذر دریاچه ارومیه بازنگری می شود

به گزارش ایرنا، معصومه ابتکار روز سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود:در ابتدا قرار بود جاده میان گذر دریاچه ارومیه به گونه ای ساخته شود که آب از دو طرف دریاچه جریان داشته باشد اما این نکته در ساخت آن رعایت نشد.

وی اظهار کرد:اکنون قرار است در یک طرح مطالعاتی و انجام نشست های تخصصی، وضعیت این جاده بازنگری شود و مقدمات اولیه برای نشست های تخصصی در ماه های اول سالجاری برنامه ریزی شده است.

معاون رییس جمهوری گفت:با بارش باران های اخیر، لایروبی پشت سدها و احیای تالاب ها تا حدودی سطح آب دریاچه بالا آمده است.

وی افزود:همچنین با اجرای طرح آموزش جوامع محلی با هدف کشاورزی و توسعه پایدار نیز تا حد زیادی به نحوه استفاده از منابع آبی در این حوضه کمک شده است.

وی ادامه داد:در فاز اول این طرح که با همکاری ژاپن اجرا می شود در 34 روستا اجرا شد و در مرحله دوم که تفاهم نامه آن اواخر سال گذشته به امضا رسیده است 41 روستای دیگر اضافه شد و اکنون این طرح در 75 روستا در حال انجام است.

ابتکار تاکید کرد:ستاد احیای دریاچه ارومیه فعالیت های زیادی را برای نجات آن آغاز کرده است و اعتبارات کافی برای این منظور اختصاص یافته است.توقف سدسازی ها در حوضه آبی دریاچه ارومیه جزو مصوبات این ستاد است که در حال اجرا است.

وی با اشاره به اینکه مطالعه برای مقابله با کانون های گرد و غبار در دریاچه ارومیه در دست اقدام است، گفت:برداشت نمک از سطح دریاچه ارومیه جای بحث دارد؛ زیرا برخی از کارشناسان معتقدند که در برخی نقاط وجود کوه های نمک مشکل است بنابراین باید برداشت شود و سازمان محیط زیست بر اساس نظر کارشناسی مجوز برداشت نمک در برخی نقاط را صادر کرده است.

وی تاکید کرد:برداشت نمک در برخی از نقاط که به ضرر دریاچه است انجام می شود، اما اگر افرادی بدون مجوز محیط زیست اقدام به برداشت نمک می کنند تخلف است.

ابتکار گفت:همچنین ایجاد مرکز مطالعات هماهنگی و آینده پژوهشی دریاچه ارومیه نیز در دستور کار و مطالعات آن انجام شده و در این راستا در سال 93 تفاهم نامه ای با برخی مراکز بین المللی امضا شده است.

*** مباحث محیط زیستی در کتاب های درسی

معاون رییس جمهوری افزود: رهبر معظم انقلاب در فرمایشات خود اشاره داشتند که یکی از مباحث امر به معروف و نهی از منکر مسایل محیط زیستی است، همچنین انتقادهایی که رییس جمهوری در مبحث آب داشت، نشان از اهمیت این موضوع دارد.

وی ادامه داد: با مکاتبات و امضای تفاهم نامه با وزارتخانه های علوم تحقیقات و فناوری و آموزش و پرروش قرار است مطالب محیط زیستی در کتاب های درسی گنجانده شود.

ابتکار گفت: همچنین ایجاد و توسعه مدارس زیست محیطی در کشور نیز جزو برنامه های سازمان محیط زیست است که اکنون تعدادی از این مدارس در تهران و برخی شهرهای کشور راه اندازی شده است.

*** 10 نقطه کشور به عنوان منطقه حفاظت شده معرفی می شود

معاون رییس جمهوری اظهار کرد: یکی از وظایف سازمان حفاظت محیط زیست حفاظت از تنوع زیستی کشور در مناطق حفاطت شده است.

وی افزود: هدفگذاری مراجع بین المللی در زمینه مناطق حفاَظت شده به این صورت است که 17 درصد عرصه های سرزمینی و 6 درصد سواحل و بخش های دریایی هر کشوری باید جزو مناطق حفاظت شده اعلام شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: از آنجا که روند تخریب منابع طبیعی و از بین رفتن گونه های گیاهی و جانوری با سرعت زیادی انجام می شود مراجع بین المللی مرتبط این تصمیم را گرفتند اما کشور ما در این زمینه عقب است.

وی افزود: بر این اساس در سالجاری 7 تا 10 نقطه از کشور به عنوان منطقه حفاظت شده به صورت پایلوت معرفی می شود.

ابتکار ادامه داد: مطالعات جامع مدیریت مناطق حفاظت شده کشور انجام و طرح آن تهیه و تدوین شده است و آماده اجرا است و برای اولین بار استانداری ها ردیف اعتباری به نام مناطق حفاظت شده تعریف کردند.

وی افزود:شاخص هایی مانند نفع اهالی بومی، امکان اجرای طرح های گردشگری طبیعی، طرح های سبک گردشگری و اکوتوریسم در معرفی مناطق مدنظر است و برای اینکه بتوانیم سطح حفاظت را ارتقاء دهیم از ساز و کارهای قانون همکاری با بخش خصوصی استفاده خواهیم کرد.

*** آیین نامه پسماندهای الکترونیکی تدوین شده است

ابتکار گفت: سازمان حفاظت محیط زییت آیین نامه ها و ضوابط مربوط به پسماندهای الکترونیکی را تدوین کرده است که در آن به مواردی همچون نحوه بازیافت این قطعات که برخی از آنها بسیاز ارزشمند است، اشاره شده است و برخی شرکت ها برای انجام این کار اعلام آمادگی کرده اند.

*** گوزن های ذبح شده شرایط رهاسازی در طبیعت را نداشتند

وی درباره ذبح تعدادی از گوزن های اروپایی در باغ وحش ارم اظهار کرد: توضیحات لازم در این زمینه از سوی دفتر محیط زیست طبیعی ارائه شده است.

وی افزود: این گوزن ها به علت نحوه زاد و ولدی که داشتند دارای ارزش ژنتیکی نبودند از این رو قابلیت رهاسازی در طبیعت را نداشتند.

*** برنامه اجرایی نجات تالاب هامون تهیه شد

معاون رییس جمهوری گفت:اقدامات خوبی برای نجات تالاب بین المللی هامون انجام شده که همکاری با دولت افغانستان یکی از آنها است.سال گذشته نشستی با خبرنگاران و فعالان محیط زیستی افغانستان داشتیم و در آن بر همکاری دو جانبه برای احیای هامون تاکید شد.

به گفته وی سفیر افغانستان در ایران نیز در دیداری از هامون با عشایر و اهالی منطقه دیدار و گفت و گو کرد.

ابتکار ادامه داد:برخی از نقاط تالاب هامون سال گذشته 7 ماه آب داشت و امسال نیز از اوایل اسفند آب وارد دریاچه شده است و اکنون نیز آب از طریق هیرمند وارد بستر هامون می شود که امیدواریم این روند تا احیای تالاب ادامه داشته باشد.

*** سازمان درباره برداشت خاک جزیره هرمز اقدامات قانونی انجام داده است

وی گفت:در جزیره هرمز یک واحد فراوری صنعتی فعالیت می کند که مشکلات زیست محیطی زیادی به همراه دارد و سازمان محیط زیست در مقابل فعالیت آن اقداماتی قانونی انجام داده است تا آسیب کمتری به محیط زیست منطقه وارد کند.

*** ایجاد صندوق منطقه ای مقابله با گرد و غبار الزامی است

ابتکار به بروز گرد و غبار اخیر در بخش های جنوبی و غربی کشور اشاره کرد و گفت: عمده منشا این گرد و غبارها عربستان است و از غرب وارد کشور می شود.

وی تاکید کرد:گرد و غبار نیاز به مدیریت دارد از این رو ایجاد هر چه سریعتر صندوق منطقه ای مقابله با گرد و غبار الزامی است اما متاسفانه چند کشور با راه اندازی آن مخالفت کرده اند.

ابتکار گفت:سال گذشته با مدیر اجرایی برنامه محیط زیست سازمان ملل مکاتبه ای انجام دادم و هفته جاری هم متنی برای وی آماده می کنم که در آن بر ضرورت ایجاد صندوق منطقه مقابله با گرد و غبار تاکید می شود.

وی افزود: ناامنی و بروز جنگ های منطقه ای محیط زیست منطقه را با چالش مواجه کرده است که بر پدیده گرد و غبار دامن می زند؛ امیدواریم تخاصم، خشونت و افراطی گری در منطقه به پایان برسد تا بتوانیم با کشورهای همسایه در زمینه مدیریت مشترک محیط زیست همکاری کنیم.

*** براجرای ضوابط در اجرای طرح گردشگری آشوراده تاکید داریم

رییس سازمان حفاظت محیط زیست به اجرای طرح گردشگری در آشوراده اشاره کرد و گفت: بر اجرای ضوابط زیست محیطی در طرح گردشگری آشوراده تاکید داریم زیرا ما هم دغدغه حفاظت از محیط زیست منطقه را داریم.

وی افزود: اجرای طرح های سبک گردشگری در بسیاری از کشورها رایج است بنابراین در صدد توسعه سطح حفاظت از مناطق حفاظت شده با همکاری مردم و جوامع محلی هستیم.

*** میانکاله طعمه جدی زمین خواران شده بود

ابتکار گفت: شبه جزیره میانکاله در چند سال گذشته توسط سودجویان تصرف و ویلا سازی شده بود که در یک سال و نیم گذشته با همکاری مدیر کل استان و دادگستری زمین های تصرف شده نجات یافت.

وی تاکید کرد: بنابراین سازمان حفاظت محیط زیست اجازه هیچ گونه دخل و تصرف در مناطق حفاظت شده را نمی دهد و براجرای طرح گردشگری در آشوراده نظارت کامل دارد.

*** استراتژی حفاظت از حیات وحش تدوین شد

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت:سال گذشته استراتژی حفاظت از حیات وحش در این سازمان تدوین و برنامه های حفاظت از گونه های مختلف زیست محیطی در آن تعریف شد که اکنون برای اجرا آماده است.

وی افزود: در این استراتژی برای مکان هایی پروانه شکار به عنوان مثال برای پرندگان صادر شد که معیشت مردم منطقه به آن وابسته بود.

ابتکار گفت: همچنین مقرر شده است به متقاضیانی پروانه شکار داده شود که برای منطقه برنامه ویژه ای داشته باشند، به عنوان مثال اقدامات آنها موجب افزایش جمعیت جانوری منطقه و یا افزایش درآمد برای اهالی آن شود ، در این صورت نیز مجوز شکار با توجه به شرایط و ظرفیت منطقه صادر می شود.

*** قرق اختصاصی در مناطق انجام می شود

رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در جلسه قبلی شورای عالی محیط زیست انجام قرق اختصاصی برای مناطق حفاظت شده مطرح و بحث حقوقی آن مورد بررسی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه قرق های اختصاصی در مناطق آزاد انجام می شود گفت: اما با یک توافق می شود مناطق را در برای انجام قرق های اختصاصی در بخش های خصوصی قرار داد که باید با تاکید بر اجرای ضوابط شورای عالی محیط زیست انجام شود.