چهار جرم ناشناخته، نامزد اولیه سیاره نهم

 

ستاره شناسان دانشگاه ملی استرالیا (ANU) که اخیراً پروژه‌ای ترویجی، تحقیقی برای جستجوی سیاره نهم منظومه شمسی در قالب مشارکت‌های علوم شهروندی را آغاز کرده‌اند بررسی دقیق چهار نامزد اولیه این جستجو را در دستور کار قرار داده‌اند.

به گفته برد توکر، یکی از محققان این طرح، بیش از 60 هزار نفر از سراسر جهان در پروژه طبقه‌بندی اجرام مختلف ثبت‌شده در داده‌های رصدی مشارکت کردند. بیش از 4 میلیون جرم در این داده‌ها در حال طبقه‌بندی از سوی شهروندان علاقه‌مند به علوم در این پروژه است. پروژه‌ای که هدفش شناسایی احتمالی سیاره نهم منظومه شمسی است.

این طبقه‌بندی اجرام به‌طور عادی زمانی طولانی از وقت دانشمندان را به خود اختصاص می‌دهد. به گفته یکی از محققان این طرح این گروه موفق شده‌اند تعدادی از سیارک‌های منظومه شمسی را در این داده‌ها به دام بیندازند که نشان می‌دهد توانایی بالقوه این گروه برای بررسی و کشف سیاره احتمالی نهم وجود دارد.

نمایی از تلسکوپ نقشه بردار آسمان در استرالیا 

بر اساس اطلاعات منتشرشده در این پروژه داوطلبان متعهد و علاقه‌مند این پروژه تنها در مدت 3 روز توانسته‌اند حجمی از داده‌های تصویری رصدخانه نقشه‌بردار آسمان یا SkyMapper را طبقه‌بندی کنند که اگر قرار بود نیروهای ستاره‌شناس حرفه‌ای به تحلیل آن بپردازند حداقل چهار سال زمان می‌برد. تنها یکی از این داوطلبان در این مدت بیش از 12 هزار جرم را طبقه‌بندی کرده است.

حال بر اساس داده‌های اولیه‌ای که این گروه به دست آورده‌اند دانشمندان و ستاره شناسان این دانشگاه چهار نامزد از جرم‌های ناشناخته در این طبقه‌بندی را برای بررسی بیشتر و مطالعه اینکه آیا ممکن است آن‌ها سیاره نهم منظومه شمسی باشند انتخاب کرده‌اند.

داده‌های تصویری که در این پروژه مورداستفاده قرارگرفته است با کمک تلسکوپ 1.3 متری نقشه‌بردار آسمان نقشه تصویری دقیقی را از آسمان جنوبی تهیه می‌کند.

اگر شما هم علاقه‌مند به مشارکت در این طرح هستید می‌توانید به وب‌سایت این پروژه در این نشانی سری بزنید.

پوریا ناظمی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا