برای جلوگیری از بروز عوارض اسکلتی- عضلانی هر 17 دقیقه شرایط فیزیکی خود را تغییر دهید

دکتر اسماعیل ابراهیمی در نشست خبری بیست و ششمین کنگره فیزیوتراپی ایران در دانشکده توانبخشی ایران در جمع خبرنگاران افزود: ثابت بودن بدن در یک وضعیت مشخص در مدت زمان طولانی مانند نشستن درازمدت برای کار ، آموزش یا بازی با رایانه در خانه، مدرسه و ادارات و یا مشاغل دیگر مانند رانندگی که نیاز به وضعیت ثابت دارد، فرد را دچار مشکلات و عوارض متعدد عضلانی و اسکلتی می کند.

وی توصیه کرد: بهتر است که این افراد پس از 17 دقیقه قرار گرفتن در یک وضعیت ثابت شرایط بدنی خود را تغییر دهند و پس از چند دقیقه ایستادن و یا راه رفتن به کار خود ادامه دهند.
ابراهیمی یاد آور شد : بی تحرکی و ثابت ماندن بدن در یک حالت مشخص، صدمات جدی را به مفاصل ، ستون فقرات و عضلات بدن وارد می کند.
وی همچنین ادامه داد: در مدارس و دانشگاه ها نیز این شرایط باید بیشتر تاکید شود و حتی دانش آموزان بهتر است پس از هر 15 دقیقه نشستن ، 2 دقیقه بایستند.رییس انجمن فیزیوتراپی ایران ضمن هشدار نسبت به شیوع بیماری های مرتبط با اسکلت و عضلات در میان افراد جامعه تصریح کرد که تاکنون آماری در این زمینه رسما وجود ندارد.
ابراهیمی استفاده نادرست از تکنولوژی را یکی از مهمترین عوامل ابتلا به اینگونه عوارض دانست و گفت: این عامل سبب شده تا چارچوب اسکلتی و عضلانی بسیاری از افراد ، به ویژه کودکان و نوجوانان که هنوز ستون فقرات آنان به رشد کافی نرسیده است ، شکل طبیعی خود را ازدست دهد و به عوارضی مانند قوز پشتی دچار شوند.

ابراهیمی با بیان اینکه در طرح تحول نظام سلامت به نقش فیزیوتراپیست ها توجه جدی نشده است، گفت : تاکنون رویکرد نسبت به این قشر منصفانه نبوده است و نقش توانبخشی در طرح سلامت دیده نشده است.

وی با بیان اینکه پس از انقلاب آمار فارغ التحصیلان رشته فیزیوتراپی افزایش یافته است تاکید کرد: اما با توجه به افزایش آمار سالمندان کشور، این میزان متخصص نیز جوابگوی نیازها نیست.

وی ابزار گلایه مندی کرد : افرادی که در حوزه طب فیزیکی کار می کنند، نمی توانند خدمات درمانی متخصصان فیزیوتراپی را ارائه دهند.
ابراهیمی گفت :متخصصان طب فیزیکی و توانبخشی اگر چه براساس قوانین موجود می توانند مسؤولیت فنی بخش های فیزیوتراپی را برعهده گیرند، اما از آنجا که آموزه های فیزیوتراپی را فرا نگرفته اند ،نباید در درمان دخالت داشته باشند. بنابراین در این مراکز نیز خدمات درمانی فیزیوتراپی باید توسط کارشناس یا کارشناس ارشد فیزیوتراپی ارائه شود. بیست وششمین کنگره فیزیوتراپی ایران در روزهای دوم تا چهارم اردیبهشت ماه در هتل المپیک برگزار می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا