بیهوشی در جراحی ها می‌تواند به آسیب‌های ذهنی منجر شود

به گزارش ایرنا،حدود یک پنجم از بیماران پس از عمل جراحی دچار کمبود اکسیژن می‌شوند. این عارضه موجب گیجی، فشارخون بالا و حتی ایست قلبی و مرگ می‌شود. اما محققان دریافتند کمبود اکسیژن علاوه بر این عوارض بر عملکرد مغز نیز تاثیر می‌گذارد و آثار آن ممکن است تا 11 روز پس از وقوع عارضه باقی بماند.
در مطالعه پژوهشگران دانشگاه لندن که با بررسی وضعیت جسمی و عملکرد مغز 198 کوهنورد در زمان بالارفتن از قله اورست انجام گرفت، محققان شاهد ضعف فعالیت‌های شناختی مغز داوطلبان پس از رسیدن به قله کوه بودند. میزان اکسیژن موجود در قله اورست تنها یک سوم اکسیژن موجود در سطح دریا است.
در آزمایش هایی که قبل و بعد از رسیدن به قله کوه انجام گرفت، مشخص شد در قله کوه به طور خاص فعالیت‌هایی که با حرف زدن و زبان، یادگیری، برنامه‌ریزی و تمرکز مرتبط هستند، به طور جدی تحت تاثیر قرار می‌گیرند و عملکرد کلی مغز کوهنوردان حدود 20 درصد کاهش می‌یابد. این آثار به مدت 11 روز پس از صعود به قله و بازگشت از آن در کوهنوردان قابل مشاهده است.
این تحقیقات نشان می‌دهد که چرا کوهنوردان اغلب در هنگام پایین آمدن از قله دچار حادثه می شوند و جان خود را از دست می‌دهند.
محققان معتقدند همین عوارض پس از عمل جراحی با بیهوشی نیز بروز می‌کنند و ارتباط واضحی بین کمبود اکسیژن و اختلال در عملکرد مغز وجود دارد. پیش از این مواردی از اختلال در عملکردهای شناختی افراد پس از انجام عمل جراحی و بازگشت به زندگی روزمره گزارش شده است؛ اما تاکنون علت این امر مشخص نبود. این عوارض حتی پس از دریافت اکسیژن و بازگشت میزان اکسیژن خون افراد به حد طبیعی نیز تا مدتی باقی مانده است.
بر اساس این تحقیقات اشخاص مسن در برابر کمبود اکسیژن، آسیب‌پذیرتر از سایرین هستند.