زیبایی‌ای که با عمل به دست نمی‌آید

اما آیا اقعا هدف از توسعه این رشته پزشکی برطرف کردن ایرادات ظاهری بسیار کوچک و وسواس گونه‌ای است که انسان‌ها در خودشان می‌یابند؟ و مهم‌تر از آن این‌که آیا هر ایرادی را باید به تیغ جراحی زیبایی سپرد و هر کسی با هر شرایطی می‌تواند جراحی شود؟ واقعیت این است که تا معیار مشخصی برای زیبایی تعیین نشود، نمی‌توان در این باره با قطعیت سخن گفت. تا سلبریتی‌های مجازی و محصول صنعیت سرگرمی هر روز به رنگی در می‌آیند، واقعا نمی‌توان فهمید چه چیز زیبا و چه چیز زشت است. اما این مسئله در مورد مواردی که به وضوح ایراد بزرگ ونقصی محسوب می‌شوند که به صورت ذاتی با بر اثر حادثه‌ای پدید آمده وجود ندارد.این محدوده جایی است که هدف اولیه جراحی زیبایی بوده و نه دنبال کردن زیبایی‌ای که هرگز به دست نخواهد آمد.

به گزارش سیناپرس وبه نقل از ایرنا؛ رییس مرکزآموزش و پژوهش بیماری های پوست و جذام با اشاره به آمار بالای جراحی های زییایی در ایران گفت:«افراد مبتلا به مشکلات روحی و روانی با اصرار به انجام مکرر جراحی ها به دنبال درجه ای از زیبایی هستند که هیچ وقت به آن نمی رسند». دکترعلیرضا فیروز روزدوشنبه درگفت وگو با خبرنگارعلمی ایرنا با بیان اینکه زیبایی بخشی از فطرت و سرشت انسان است، گفت:«جراحی های زیبایی و جوان سازی اگر نادرست انجام شود مشکلات وعوارض مادام العمری برای بیمار به وجود می‌آورد».وی ادامه داد:«مهم است که بدانیم درکدام بیماراز این روش ها می توان استفاده کرد؛ برخی از افراد کاندیدای مناسبی برای این نوع جراحی ها نیستند و بر اساس نوع پوست، شرایط زندگی و سابقه بیماری واحیانا داروهایی که استفاده می کنند نباید این اعمال بر روی آنها انجام شود»

رییس مرکز جذام و بیماری های پوستی ادامه داد:«روش های مختلفی برای زیبا و جوان سازی پوست وجود دارد. روش های موضعی مانند انواع کرم های آرایشی- بهداشتی تا روش های جراحی و روش هایی که در حد وسط قرار دارد و ما به آنها روش های نیمه تهاجمی می گوییم مانند انواع لیزرها و دستگاه های نوری دیگر و تزریق مواد مختلفی که برای جوان سازی انجام می شود».

وی اضافه کرد: «درجه اول انتخاب بیمار وسپس انتخاب تکنیک مهم است؛هرتکنیکی برای هرفرد و هر پوستی مناسب نیست و اگر تکنیک و محصول مناسبی استفاده نشود می تواند علاوه بر تاثیر نامناسب برای فرد عارضه نیز به همراه داشته باشد».

این متخصص پوست و مو گفت : «جراحان ترمیمی و پزشکان پوست وزیبایی به دلیل شناخت بافت و آناتومی و سلول ، مناسب ترین پروسه را برای فرد انتخاب می کنند تا نتیجه مطلوب حاصل شود واز آن مهمتر اگر احیانا مشکل و عارضه ای ایجاد شد می توانند آن را کنترل کنند و مانع از یک آسیب مادام العمر برای فرد شوند».

وی اظهار کرد: «متاسفانه در طی سالهای اخیر به دلیل دخالت افراد غیر متخصص همچون آرایشگرها، پزشکان بی تجربه و بی تخصص در این زمینه شاهد افزایش روز به روز عارضه این روش های زیباسازی هستیم به نحوی که برای بررسی این عوارض در جلسات متعددی در پزشکی قانونی و سازمان نظام پزشکی به عنوان کارشناس دعوت می شویم و بسیار متاثر کننده است که افرادی را می بینیم که مشکل خاصی نداشته اند و برای زیبا تر شدن اعمالی انجام داده اند که اکنون عارضه آن تا آخر عمر همراه بیمار است». وی افزود: «برای مثال ژل های اوکراینی 'پاژ' هنوز بعد از گذشت دهها سال بیماران درگیر عوارض آن هستند؛ این ژل ها جذب نمی شوند، حرکت کرده و گاهی عفونت می کنند وعوارضی همچون بدشکلی های دلخراشی برای بیماران ایجاد کرده است که واقعا کاری از دست کسی برای درمان این عوارض بر نمی آید». همچنین کسی که لیزر را انجام می دهد اگر نداند از چه پارامترهایی استفاده کند و انرژی را چگونه تنظیم کند و از چه لیزری برای چه پوستی استفاده کند، ممکن است منجر به سوختگی می شود :«سوختگی های درجه 1، 2 وحتی درجه 3 که آثارش مادام العمر برای بیمار باقی می ماند».

  دکترفیروز با اشاره به تبلیغات گسترده شامپوهای ریزش مو دررسانه ها گفت : «ریزش مو یک پدیده فیزیولوژیک است و همه افراد در طی دوره های مختلف تعدادی از موهای سرشان می ریزد و دوباره هم رشد خواهد کرد. ریزش مو در سنین مختلف و حتی فصل به فصل متفاوت است و زمانی که ریزش از حد طبیعی افزایش پیدا کند باید دنبال علت گشت و آن را درمان کرد». وی افزود: بعضی ازعلل ریزش مو عبارتند از: «اختلالات ساقه مو، التهابات پوست سر، آسیبهای پیاز مو واختلالات داخلی همچون کم کاری تیروییدو کمبود آهن یا روی یا ویتامین دی. بدون شک با توجه به طیف متنوعی از علت ها ی ریزش مو هیچ موقع یک دارو و یا یک شامپو برای ریزش مو موثر نیست ».  فیروز ادامه داد:در نتیجه پزشک فقط با مشاهده و معاینه بیمار، گرفتن شرح حال بیمار و در صورت لزوم آزمایشهای تکمیلی از پوست سر، پیازمو و خون می تواند علت ریزش مو را شناسایی کرده و بر اساس آن درمان مناسبی برای بیمار تجویز کند

وی گفت:«استفاده از شامپو برای درمان ریزش موهای ناشی از مشکلات داخلی، التهاب ها و آسیب پیاز مو به هیچ عنوان موثر نیست چرا که به دلیل تماس کوتاه مدت شامپو با پوست سر و مولکولهای درشتی که در ساختار شامپو هستند، این مواد از پوست سر جذب نمی شوند تا به پیاز مو رسیده و اثری داشته باشند. بنا براین فقط موارد بسیار کمی از انواع ریزش مو با استفاده از شامپوی مناسب می توانند کنترل شوند». 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا