آیا فردا روز تاریخی برای اکتشافات فضایی خواهد بود

به گزارش مهر، شرکت SpaceX و مالک ثروتمند آن یعنی الون ماسک از مدتها پیش ایده جالب توجهی را در سر داشته که اگر محقق شود نه تنها اتفاقی تاریخی در مأموریتهای فضایی روی داده بلکه نشان خواهد داد که بشر به آن سطح از توانمندی دست یافته که با صرف هزینه ای به مراتب کمتر از آنچه که تا چند دهه پیش تصور می شد می تواند خود را به آن سوی اتمسفر زمین برساند.

بر اساس برنامه ریزیهای از پیش انجام شده قرار بود کپسول باری Dragon (اژدها) که حامل تجهیزات مختلف برای ساکنان ایستگاه فضایی بین المللی است امروز از ایستگاه پرتابهای فضایی کیپ کاناورال فلوریدا توسط یک فروند راکت فالکون ۹ راهی فضا شود  اما به دلیل اوضاع نامساعد شرایط جوی این پرتاب حداقل تا ۲۴ ساعت آینده انجام نخواهد شد.

جدای از اهمیتی که این پرتاب برای ناسا دارد و طی آن تجهیزات و محموله های مورد نیاز ساکنان ایستگاه فضایی بین المللی به دست آنها خواهد رسید، ایده بازیابی راکتهای گران قیمت نیز از اهمیت خاصی برای شرکتهای خصوصی نظیر Space X برخوردار است.

شرکت SpaceX که در تلاش قبلی برای بازیابی راکت و فرونشاندن آن به صورت عمودی بر روی یک سکوی بزرگ شناور در اقیانوس اطلس ناکام مانده بود این بار اما امید زیادی به موفقیت این برنامه ماجراجویانه اما به صرفه از نظر اقتصادی دارد.

گفته می شود هزینه ساخت هر یک از راکت های فالکون بالغ بر ۶۰ میلیون دلار است با این حال اگر شرایطی فراهم شود که پس از جداشدن راکت از کپسول باری در فضا، امکان فرود سالم آن بر روی زمین وجود داشته باشد آنگاه باید گفت از هزینه ارسال تجهیزات به فضا تا حد زیادی کاسته خواهد شد.این ششمین پرتاب از مجموع ۱۲ پرتابی است که شرکت SpaceX در قالب قراردادی به ارزش ۱.۶ میلیارد دلار برای ناسا انجام خواهد داد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا