توانایی جهاد دانشگاهی در تولید محصولات دانش بنیان در ۱۴ حوزه

محمدرضا طیبی ، رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه جهاددانشگاهی توانسته در ۴ یا ۵ حوزه، فناوری های خوبی تولید کند، به مهر گفت: باید این فناوری ها زیرساختی داشته باشند تا علاوه بر ایجاد اشتغال و تامین نیاز ملی، به کشورهای دیگر نیز صادر شوند.

وی افزود: اگر این فناوری ها در حوزه زیرساخت در قالب شرکت های دانش بنیان باشند، می توانند وارد بازار منطقه ای و ملی شود.طیبی با اشاره به اینکه ما می توانیم همانند آلمان، کره، ژاپن و… که شرکت های بزرگی دارند، شرکت های بزرگی را در قالب فناوری ها تشکیل بدهیم، اظهار داشت:جهاددانشگاهی توانایی دارد تا در حوزه های الکترونیک قدرت و الکترومکانیک های تک، کنترل دورموتور مکانیکی، فرستنده های رادیو تلویزیونی، دکل های حفاری نفت، بازوهای بارگیری، دستگاه لوله مغزی سیار، سیستم انتقال برق، آب شیرین کن و تجهیزات آبیاری مدرن در بحث کشاورزی، مواد پتروشیمیایی، آروشیمیایی و مواد غذایی و دارویی و  مواردی از این قبیل، تولید دانش و در نهایت تولید محصول کند.

وی با اظهار تاسف گفت: هر زمانی که در این زمینه ها صنعت احساس نیاز می کند به فکر واردات می افتد، در صورتیکه تکنولوژی های داخلی را وارد صنعت کند، بهتر است.

به گفته وی برای تولیدات داخلی نیاز به حمایت های دولت داریم. عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران در ادامه با تاکید بر اینکه برای به کارگیری فناوریهایی که جهاد توانسته به خودکفایی برسد، مجتمعی نیاز است، عنوان کرد: پیشنهاد ما به دولت این است که  ۵ مجتمع بزرگ فناوری را به جهاد دانشگاهی اختصاص دهد تا جهاد هم بتواند نیاز داخل را تامین کند. با اینکار می توانیم به مرحله ای از خودکفایی برسیم.

به گفته وی در هند به دلیل اینکه میزان ایجاد نیروگاههایشان به توسعه صنعتشان نمی رسد، به یو پی اس و شارژ های صنعتی نیاز دارند، از این رو صادرات این فناوری به کشور های منطقه از جمله هند می تواند مفید باشد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا