بررسی نقش مصرف پنیر در سلامت قلب

پژوهشگران در مطالعات جدید خود به بررسی این موضوع پرداخته اند که چرا با وجود اینکه برنامه غذائی مردم کشور فرانسه سرشار از چربی های اشباع شده است ، بیماری های قلبی و عروقی در  بین مردم این کشور بسیار کمتر از سایر کشور ها است . این موضوع که در محافل علمی با نام تناقض یا پارادوکس فرانسوی شهرت دارد ، انگیزه انجام پژوهش هایی در این رابطه شد . نتایج این تحقیقات نشان می دهد که این مساله ارتباطی به روش زندگی مردم کشور فرانسه  نداشته و مهمترین دلیل این موضوع استفاده زیاد از پینر و نوع متابولیسم و سوخت و ساز آن در بدن است .

در این پژوهش ها همچنین مشخص شد که در مدفوع افرادی که به صورت دائم از پنیر استفاده می کنند ، میزان بوتیرات butyrate که یک ترکیب تولید شده توسط باکتری های روده ای است ، بالاتر از افراد عادی بوده واین موضوع به این جهت دارای اهمیت است که میزان سطح بوتیرات با میزان کلسترول خون ارتباط مستقیمی دارد .

در همین زمینه هان برترام Hanne Bertram پژوهشگر ارشد این پروژه از دانشکده علوم غذائی آرهوس Aarhus University در دانمارک اعلام کرد : " نتیجه این مطالعات ، به وجود ارتباط بین فعالیت میکروب های روده ای و مصرف پنیر اشاره می کند که شاید این موضوع پاسخ مساله پارادوکس فرانسوی باشد . "

در این مطالعات ، پژوهشگران دانمارکی به بررسی نمونه های آزمایشگاهی ادرار و مدفوع 15 داوطلب پرداختند که در برنامه غذائی خود به طور دائم از پنیر و شیر استفاده می کردند و این نمونه ها با افرادی که تنها به صورت محدود از کره در طول شبانه روز مصرف می کردند ، مقایسه شدند .

از سوی دیگر در مطالعات جدید انجام شده توسط پژوهشگران مشخص شد که پنیر و مصرف دائمی آن سبب کاهش کلسترول بد شده این موضوع حتی در پنیرهای پرچرب نیز صادق است . در واقع دانشمندان با بررسی عوارض مصرف این نوع پنیر ها با میزان مشابه چربی در کره ، به این نتیجه دست یافتند .

شرح کامل این پژوهش و نتایج به دست آمده در آن در آخرین شماره مجله علمی  کشاورزی و شیمی مواد غذائی Agricultural and Food Chemistry  منتشر شده است .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا