تربیت دانش آموختگان کارآفرین، زمینه ساز حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان

غلام محمد زارعی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، با تاکید بر جایگاه دانش برای پایه گذاری اقتصاد مقاومتی و دانش بنیان ، گفت: تعریف جدیدی در دنیا از اقتصاد ارایه شده است و آن تغییر بنیان های اقتصادی از اقتصاد به معنای اعم آن به سوی دانش اقتصادی است. امروزه با پیشرفت علم و فن و جایگزینی علوم و فنون پیشرفته با روش های کلاسیک، می شود از درون همین علم جدید، اقتصاد را استخراج و تعریف کرد. البته در ادبیات جامعه ما، گفتمان جدیدی به نام اقتصاد مقاومتی ورود پیدا کرده است. این از ایده ها و تفکرات مبارک مقام معظم رهبری است. اقتصاد مقاومتی به نوعی هم سو و هم جهت و هم وزن اقتصاد دانش بنیان است. به این معنا که اقتصاد ما بدون اتکا به نفت که آن را به اقتصادی متزلزل تبدیل کرده است، به اقتصادی پایدار و درونزا تبدیل شود. این اقتصاد پایدار و درونزا، تعریفی جز اقتصاد مقاومتی ندارد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: تفاوت اقتصاد مقاومتی با اقتصادهای دیگر آن است که از آسیب پذیری کمتری برخوردار است و در عین حال ریاضتی هم نیست بلکه اقتصادی مولد است که می تواند زمینه تحرک اقتصادی را در ورای مرزهای یک کشور به وجود آورد. اگر با دانش هم همراه باشد، می توان خلاقیت های جدید را در دل این اقتصاد مقاومتی تعریف کرد.

وی خاطرنشان کرد: به اعتقاد من دانش می تواند مولد اقتصاد باشد و این موضوع در جهان تجربه شده است. خوشبختانه کشور ما بعد از انقلاب در حوزه علم و دانش پیشرفت های خوبی داشته است تا آنجا که سرعت پیشرفت های علمی ما 11 برابر کشورهای دیگر است و ما در جهان اسلام در رتبه اول تولید علم قرار داریم. بنابراین می توانیم با بهره گیری از این ظرفیت علمی، اقتصاد متناسب با آن را هم تعریف کنیم. این اقتصاد بی تردید جایگزین مناسبی برای اقتصاد نفتی خواهد بود.

زارعی در پاسخ به این پرسش که ایجاد ارتباط بین صنعت و دانشگاه تا چه حد می تواند در شکل گیری اقتصاد دانش بنیان موثر باشد؟ گفت: یکی از خلاهای کشور ما در حوزه کارآفرینی، عدم ارتباط صنعت و دانشگاه است. دانشجویی که از دانشگاه فارغ التحصیل می شود، صرفا متکی به آموزه های دانشگاهی است بدون اینکه تجربه کافی و شناختی از فضای کسب و کار و تولید داشته باشد. سال هاست که صحبت از ارتباط صنعت و دانشگاه به میان می آید اما هنوز نتوانسته ایم آن پیوند درست و اصولی بین این دو نهاد را به وجود بیاوریم به این نحو که دانشجویان رشته های فنی و مهندسی، در طول دوران تحصیل بتوانند تماس و ارتباط با محیط صنعت داشته باشند و هنگامی که از دانشگاه بیرون می آیند، خودشان افراد کارآفرینی شوند. اگر این ارتباط به وجود بیاید، می توانیم این خلا را پر کنیم و دانش آموختگان ما هم با انگیزه بیشتری به سمت کارآفرینی و تولید خواهد رفت. وقتی دانش لازم در کنار حمایت های دولتی و بانکی باشد، فرد می تواند به یک عالم کارآفرین تبدیل شود و این خود زمینه ساز گسترش صنایع دانش بنیان و حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان خواهد بود.       

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا