گونتر گراس ، برنده جایزه نوبل ادبیات در گذشت

گونتر گراس در سال 1927 درشهر بندری دانزیگ واقع در کرانه دریای بالتیک که امروزه در خاک لهستان قرار دارد ، چشم به دنیا گشود و بیشتر آثار وی نیز در فضای این شهر رخ می دهد . وی بر خلاف سنت رایج در آلمان که نویسندگان را از مشارکت در سیاست بر حذر می دارد ، نقشی پر رنگ در این حوزه ایفا کرده و اعتقاد داشت که وظیفه یک نویسنده ، حظور در خط مقدم مباحث اخلاقی و سیاسی است . این نویسنده مشهور در سراسر دنیا دارای طرفدارانی بوده و مشهورترین اثر وی یعنی طبل حلبی ، به بسیاری از زبان های دنیا از جمله فارسی ترجمه شده است .

برای بسیاری از مردم آلمان و دنیا ، گونتر گراس سمبل نسلی بود که جوانی خود را در جنگ جهانی دوم نابود شده دید و برای همیشه بار سنگین گناهان پدران خود را در دوران تسلط نازی ها بر دوش کشیدند . اپرچه وی در سال 2006 اعتراف کرد که در دوران نوجوانی خود برای مدتی کوتاه به خدمت ارتش نازی در آمده بود ، ولی وی همواره از منتقدان سرسخت نازی ها محسوب شده و به اخلاقیات پایبند بود .

از مهمترین آثار وی می توان به کتاب های زیر اشاره کرد : طبل حلبی (1959 ) – موش و گربه ( 1959 ) سال های سگی (1963 ) – مجموعه اشعار (1971) –  دفتر خاطرات یک حلزون ( 1972 ) – سفره ماهی ( 1977 ) – ماده موش ( بخش دوم طبل حلبی – 1986 ) – قرن من ( 1999 ) – بر پاک خرچنگ ( 2002 ) –  آخرین رقص ( 2003 ) – داستان های هانس کریستین اندرسن از دیدگاه گونتر گراس ( 2005 ) – پوست کندن پیاز ( 2007 )

وی در طول عمر ادبی خود ، جوایز بسیاری را کسب کرد . نخستین جایزه مهم وی جایزه گئورگ بوشنر بود که در سال 1965 میلادی به وی اعطا شد . وی در سال 1966 نیز توانست جایزه معتبر ادبی توماس مان ( نویسنده مشهور آلمانی ) را از آن خود کند . پس از این وی به سرعت پله های شهرت در سطح بین المللی را طی کرده و در سال 1999 ابتدا جایزه شاهزاده آستوریاس را کسب کرده و سپس جایزه نوبل ادبیات این سال را به دست آورد که این موضوع نقطه عطفی در کارنامه ادبی و هنری وی محسوب می شود . سرانجام در سال 2005 میلادی از سوی دانشگاه برلین به وی مدرک دکترای افتخاری اعطا شد .

سرانجام این نویسنده مشهور آلمانی روز گذشته بر اثر عفونت در بیمارستان لوبک در شمال کشور آلمان در گذشت . گفتنی است وی در سال 2013 از سوی مجله سیسرو به عنوان روشنفکر شماره یک آلمانی زبان معرفی شده بود .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا