طراحی دستگاه قهوه ساز ویژه در ایستگاه بین المللی فضائی

به تازگی  دانشمندان ایتالیائی اقدام به ساخت و طراحی  دستگاه مخصوص قهوه ساز با قابلیت عملکرد در فضای بدون جاذبه شده اند . این دستگاه  به سفارش و بنا به درخواست سامانتا کریستوفریتی Samantha Cristoforetti فضانورد ایتالیائی ساکن در ایستگاه بین المللی فضائی طراحی شده  و قرار است روز دوشنبه آینده با فضاپیمای SpaceX به ایستگاه بین المللی منتقل شود . در این ماموریت همچنین قرار است فضاپیمای ترابری دراگون ، دو هزار کیلو گرم مواد غذائی و مایحتاج ساکنان این ایستگاه را به مدار زمین منتقل کند .

در همین زمینه دیوید آلوینو Davide Alvino از مرکز آرگو تک Argotec که این سیستم ویژه قهوه ساز را با کمک شرکت قهوه سازی مشهور لاواتزا Lavazza و کمپانی فضائی Finmeccanica طراحی کرده است ، اعلام کرد که کارکرد این دستگاه در ایستگاه بین المللی فضائی ، یک آزمایش بسیار پیچیده از فیزیک مایعات محسوب می شود .

گفتنی است این دستگاه قهوه ساز جدید به نام ISSpresso شهرت یافته که تلفیق واژه اسپرسو ( نوعی قهوه غلیظ ) و ISS  ( مخفف عبارت ایستگاه بین المللی فضائی ) است .  پژوهشگران عنوان کرده اند که اگر دستگاه ISSespresso به صورت موفقیت آمیز در فضا عمل کند ، این موضوع انقلابی بزرگ در تغذیه فضانوردان ایجاد خواهد کرد .

دیوید آلوینو در خاتمه اظهار داشت : " ما در انتظار نحوه عملکرد این دستگاه در فضای بدون جاذبه هستیم و اگر این آزمایش با موفقیت انجام شود ؛ امکان تهیه چای و سایر نوشیدنی های گیاهی ، پخت غذاهای آبکی و سوپ نیز در ایستگاه بین المللی فضائی امکان پذیر خواهد شد . "

ایستگاه بین المللی فضائی یک پروژه مشترک بین 5 کشور و سازمان های فضائی ان ها است . این پنج کشور عبارتند از : سازمان فضائی ناسا از آمریکا ، سازمان فضائی روسیه ، سازمان فضائی ژاپن ، سازمان فضائی اتحادیه اروپا و سازمان فضائی کانادا. پروژه ساخت این ایستگاه در سال 1998 میلادی آغاز شد و نخستین فضانوردانی که به ماموریت در این ایستگاه اعزام شدند ، یک فضانورد آمریکائی به عنوان فرمانده تیم و دو فضانورد روس بودند . این ماموریت در زمستان سال 2000 میلادی آغاز شده و نخستین حضور انسان در ایستگاه بین المللی به شمار می رود .

تا کنون و طی پانزده سال گذشته بیش از 250 نفر در این ایستگاه اقامت کرده اند ، البته باید به این موضوع نیز اشاره کرد که حداکثر ظرفیت این ایستگاه شش نفر است .  ایستگاه بین المللی فضائی در مدار تحتانی زمین قرار داشته و در معمولا در محدوده فاصله 330 کیلومتری تا 435 کلیومتری از سطح زمین مستقر است . پروژه ایستگاه بین المللی فضائی امکانات لازم جهت انجام آزمایش های علمی در خارج از جو زمین ، عملیات مشاهده و بررسی و همچنین به عنوان یک ایستگاه میانی و رابط جهت سفر به ماه ، سایر سیارات منظومه شمسی و یا سایر سیارک ها کاربرد دارد . بر اساس گزارش های منتشر شده توسط ناسا ، آزمایش های انجام شده در این ایستگاه بین المللی تاکنون سبب ایجاد دستاوردهای ارزشمندی در بهبود شرایط زندگی در کره زمین شده است . مهمترین این دستاوردها در حوزه ساخت و مطالعه واکسن ها ، امداد در شرایط بحرانی و حوادث جوی و کشاورزی است .