کرم خاکی، گلخانه‌ها را حاصلخیز می‌کند

کرم‌های‌خاکی به‌عنوان یکی از شاخص‌های کیفیت و سلامت خاک محسوب شده و نقش موثری در حاصلخیزی و تخلخل مناسب خاک های کشاورزی دارند.

با توجه به اهمیت این موجودات، پژوهشگرانی از دانشکده کشاورزی دانشگاه ارومیه به منظور بررسی تأثیر فعالیت کرم‌های خاکی نوع Eisenia foetida  بر شاخص‌های بیولوژیک کیفیت خاک گلخانه ها، آزمایشی را به انجام رسانده اند .

در این کار پژوهشی، محققین مواد آلی مختلفی نظیر «کمپوست ضایعات هرس درختان»، «کاه‌ و‌ کلش گندم»، «بقایای گیاهان عرقی»، «بقایای هرس درختان» را همراه با کرم های خاکی نوع ذکرشده به خاک گلخانه افزوده و سپس به کشت گیاه ذرت در این خاک ها مبادرت ورزیده اند.

در پایان دوره رشد نیز برخی خصوصیات بیولوژیک خاک شامل تنفس پایه، تنفس برانگیخته، میزان کربن تجمعی میکروبی  و جمعیت میکروبی در خاک توسط پژوهشگران اندازه‌گیری شدند.

نتایج این آزمایش نشان داد که کاه و کلش گندم، در مقایسه با سایر بقایای آلی، بیشترین تأثیر را بر تنفس پایه و همچنین تنفس برانگیخته موجودات خاک داشته، به‌طوری که میزان این شاخص‌ها را به‌ترتیب 2 و 2.4 برابر، در مقایسه با تیمار بدون مواد آلی، افزایش داده است.

همچنین دیگر نتایج به دست آمده از این آزمایش نشان داد که در تیمار کمپوست ضایعات هرس، مقدار کربن تجمعی میکروبی در خاک افزایش قابل ملاحظه ای داشته است.

بر اساس این نتایج، محققین استنباط نموده اند که کاربرد مواد آلی، در شرایط حضور کرم‌های خاکی، نسبت به شرایط عدم حضور کرم خاکی، منجر به ایجاد بهبود بیشتری در خواص بیولوژیک خاک می‌گردد و وضعیت مناسب تری را برای کشت و کار گیاهان گلخانه ای فراهم می آورد.

گفتنی است یافته های این فعالیت علمی پژوهشی در آخرین شماره از مجله «علوم و فنون کشت های گلخانه ای» وابسته به مرکز پژوهشی کشت بدون خاک دانشگاه صنعتی اصفهان منتشر گردیده است.

منبع: رسولی صدقیانی، م. و اجلالی، س. 1395. ارزیابی تأثیر تلقیح کرم خاکی Eisenia foetida و کاربرد مواد آلی مختلف بر برخی شاخص‌های کیفیت بیولوژیک خاک در شرایط گلخانه‌ای. مجله علوم و فنون کشت های گلخانه ای، 7(4): 85-75.