روزنامه نگاری علمی به شکل کلاسیک وجود ندارد

به گزارش سیناپرس و به نقل از رادیو گفت و گو، برنامه "گفت و گوی علمی" رادیو گفت و گو با موضوع ( روزنامه نگاری علمی، بایدها و نبایدها ) با حضور بهاره صفوی، روزنامه نگار و سردبیر خبرگزاری علم و فرهنگ، محمدحسین جهان پناه، دبیر سرویس تکنولوژی مجله دانستنی ها و ارتباط تلفنی با کاظم کوکرم، سردبیر مجله نجوم روانه آنتن شد.

در ابتدای گفت وگو صفوی با بیان اینکه روزنامه نگاری علمی شاخه ای از روزنامه نگاری است، عنوان کرد: از آنجایی که حوزه علم گسترده است روزنامه نگاران علمی نیز باید تخصص های خاص و ویژه داشته باشند.

وی افزود: با گسترش اینترنت و دنیای مجازی ، روزنامه نگاری علمی به شکل کلاسیک وجود ندارد و به روز بودن و تسلط به اخبار تخصصی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.روزنامه نگاران در عین حال باید ارتباط میان متخصصان و بدنه جامعه را برقرار نمایند.

سردبیر خبرگزاری علم و فرهنگ در خصوص شیوه عملکرد روزنامه نگاری علمی گفت : ترجمه اخبار و اطلاعات علمی به فارسی سلیس و جایگزین کردن کلمات مناسب در زبان فارسی و معادل سازی، اولین قدم در این حوزه است. از سوی دیگر این افراد باید روندهای علمی را بشناسند و بر اساس آن کار خود را پیاده کنند.

در ادامه جهان پناه روزنامه نگاری علمی را ارائه مطالب علمی با یک زبان و شیوه قابل فهم برای عامه مردم تعریف کرد و افزود: این به این معنا است که روزنامه نگاران اطلاعات پیچیده و سطح بالا را با زبان ساده ، قابل درک و روش های جذاب برای مردم بیان کنند.

وی افزود: روزنامه نگاران علمی ، جامعه علمی را در ترویج دانش یاری می دهند و در بالا بردن میزان سواد جامعه نقش بسزایی دارند و برای شفاف سازی شایعات و اخبار اشتباه در جامعه فعالیت هایی را انجام می  دهند.

این روزنامه نگار با تاکید بر اینکه اصول روزنامه نگاری در همه شاخه های آن یکسان است ،افزود : تفاوت شاخه های مختلف در طیف موضوعاتی که هر روزنامه نگار به آن می پردازد است.به عنوان مثال روزنامه نگار علمی باید دید وسیع و پیش آگاهی در علوم مختلف داشته باشد تا بتواند اخبار مرتبط با حوزه خود را به روز دریافت کند و به رسانه و به دنبال آن به مردم منتقل کند.

جهان پناه با بیان اینکه وضعیت رسانه های علمی در ایران مطلوب نیست ، عنوان کرد : در کشور طیف محدودی از روزنامه نگاران علمی وجود دارند و از سوی دیگر مطبوعات ایران نسبت به روزنامه نگاری علمی بی توجه است که سبب افول این حرفه در چند سال اخیر شده است.

در ادامه کوکرم در ارتباط تلفنی با برنامه اظهار کرد : معضل اصلی در مطبوعات علمی این است که باید به محتویات و مفاهیم علمی وفادار باشیم یعنی مقالات باید طوری تنظیم شود که اگر اهل علم در آن حوزه، مطبوعات مربوطه را مطالعه کنند این دید را نداشته باشند که روزنامه نگاران دچار اشتباه شده اند و از مطلب اصلی فاصله گرفته اند و به موضوع زرد تبدیل شده اند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر باید به مخاطبی که مجلات علمی را در گیشه انتخاب می کند نیز توجه داشت چراکه ممکن است گزینه های جذاب تر برای آنها وجود داشته باشد .در نتیجه آنچه به مخاطب ارائه می شود باید جذاب و خواندنی باشد تا قدرت رقابت را با روزنامه های اجتماعی و سیاسی مورد استقبال مردم، داشته باشد.

سردبیر مجله نجوم با تاکید بر اینکه روزنامه نگاران علمی همواره سعی می کنند وفاداری به اصل و ماهیت مقالات علمی را رعایت کنند ، عنوان کرد: روزنامه نگار نمی تواند به بهانه جذاب شدن یک موضوع آن را جور دیگری بیان کند و آن را به موضوعی تبدیل کند که اتفاق نیفتاده است.به عبارت دیگر در این نوع روزنامه نگاری خواننده با روش علمی و اینکه چگونه یک مفهوم علمی از ایده پردازی به مفهوم و واقعیت علمی در دانشگاه تبدیل می شود، آشنا می شود.

لازم به ذکر است  برنامه " گفت و گوی علمی " از شنبه تا چهارشنبه ساعت 21:00 بر روی آنتن شبکه رادیویی گفت و گو می رود و علاقه مندان می توانند فایل صوتی برنامه را از سایت شبکه دریافت کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا