روزی برای رودخانه ها

در نخستین نشست بین المللی افراد آسیب دیده ناشی از ساخت سدها که ماه مارس 1997 در کوریتیبا برزیل برگزار شد، نمایندگان 20 کشور جهان از جمله آرژانتین، آمریکا، برزیل، تایوان، تایلند، روسیه، سوئیس، شیلی و فرانسه تصمیم گرفتند که روز 14 مارس هر سال را به عنوان "روز جهانی مقابله با سدها برای (حمایت از) رودخانه ها، آب و زندگی" نامگذاری کنند.

یکی از اهداف اصلی نامگذاری این روز، ایجاد و تقویت شبکه های منطقه ای و بین المللی برای جنبش علیه ساخت سد بود.

از چند سال قبل، عنوان این روز به "روز جهانی اقدام برای حفاظت از رودخانه ها" (International Day of Action for Rivers) تغییر نام پیدا کرد، اما اهداف اصلی از نامگذاری این روز چندان تغییر نکرد.

روزی برای هواخواهی از رودخانه ها

14 مارس هر سال، روزی برای بلند کردن صدا و اقدامی هرچند کوچک در جهت حمایت از رودخانه های در معرض خطر در نقاط مختلف جهان است.

روز جهانی اقدام برای حمایت از رودخانه ها، تذکر مجددی برای ایجاد تغییر در سیاست های نادرست سدسازی، اطلاع رسانی درخصوص خطرات تهدیدکننده سلامت رودخانه ها، و لزوم توسعه راه حل های جدید در حوزه آب و انرژی است.

ساخت سدها یکی از اصلی ترین خطراتی است که سلامت رودخانه ها را تهدید می کنند. خواسته فعالان محیط زیست محلی، ملی، بین المللی و بطورکلی حامیان این روز جهانی اقدام برای حفاظت از رودخانه ها است، توقف سدسازی نیست، چرا که این روند به توسعه اقتصادی و سیاسی هر منطقه کمک شایانی می کند.

آنچه بیش از همه حائز اهمیت است، لزوم تجدیدنظر در حوزه مدیریت منابع آبی، توسعه فناوری های کارآمد و بویژه، اجرای مدیریت صحیح و تغییر در سیاست های جاری سدسازی است تا آسیب های وارده به رودخانه ها به حداقل ممکن برسند.

جنبش نجات زاینده رود یکی از تشکل هایی است که به مناسبت روز جهانی حمایت از رودخانه ها مراسمی را برگزار کرد

 

روز جهانی اقدام برای حمایت از رودخانه ها در ایران

جنبش نجات زاینده رود (Save Zayandehrood river) از جمله برنامه هایی است که در اعتراض به روند خشک شدن زاینده رود و لزوم توجه سیاست گذاران به این وضعیت وخیم این رودخانه برگزار می شود.(این مراسم روز سه شنبه 7 مارس (17 اسفند) در اعتراض به سیاست هایی که موجب خشک شدن این رودخانه شده است، برگزار شد)

در سال 1379 زاینده رود نخستین خشکی خود را تجربه کرد تا نشان دهد، برداشت بی‌رویه حتی از رودخانه‌ای که محل زایش آب است هم می‌تواند آن را خشک کند.

یکی دیگر از فعالیت هایی که در راستای این روز در ایران انجام میشود،جنبش رودخانه ها برای نسل های بعد است

 

جنبش رودخانه ها برای نسل های بعد از دیگر فعالیت هایی است که در ایران به بهانه بزرگداشت این روز جهانی برگزار میشود. (این مراسم روز یکشنبه 21 فوریه (اول اسفند) با مشارکت باشگاه کوهنوردان قائمشهر و انجمن دوستداران توسعه پایدار با هدف شناسایی و مستندسازی آلودگی رودخانه سیاه رود برگزار شد.)

 

گزارش: معصومه سوهانی

منابع: rivernet.org / internationalrivers.org

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا