بهینه سازی شبکه برق در آینده

سه روند به طور خاص درحال تغییر هستند؛ نخست، برق رسانی (electrification) در بخش های بزرگی از اقتصاد مانند حمل و نقل و گرمایش منازل مسکونی انجام شده است. دوم، تمرکززدایی (decentralization) از منابع افزایش یافته است. سوم، دیجیتالی شدن (digitalization) سیستم – از جمله زیرساخت های شبکه دیجیتال – درحال اجراست.

با اجرای این روندها، مسیر برای (توسعه) یک سیستم انرژی که در آن، مرزهای سنتی میان تولیدکنندگان، توزیع کنندگان و مصرف کنندگان درحال محو شدن است، هموار شده است.

نتیجه نهایی این تلاش ها چیست؟ این سیستم برق هوشمندتر و غیرمتمرکزتر از پتانسیل لازم برای افزایش قابلیت اعتماد، امنیت، پایداری محیط زیستی و ایجاد فرصت های جدید برای ارائه خدمات و کسب و کار برخوردار است.

سطح انتظار مصرف کنندگان از ارائه دهندگان انرژی نیز به شدت درحال افزایش است. بخش قابل توجهی از مصرف کنندگان (خانگی و تجاری) بیشتر بر موضوع کاهش انتشار کربن، انتخاب های بیشتر، قابلیت اطمینان و امنیت بالاتر متمرکز هستند.

پذیرش فناوری های جدید در شبکه برق با چه شتابی در سال های آینده پیگیری شده و راه های مقرون به صرفه برای پاسخگویی به نیاز مصرف کنندگان چیست؟ کمک به اقتصادی تر شدن این فناوری ها، چالش پیش روی سیاست گذاران، تنظیم کنندگان مقررات و بخش خصوصی است.

برای تحقق کامل شبکه ایده آل برق در آینده، غلبه بر 4 چالش کلیدی در تعامل مصرف کننده، تنظیم مقررات، زیرساخت ها و مدل های کسب و کار ضروری است.

1. تعامل با مصرف کننده

برخی عوامل بر مصرف کننده تأثیر گذاشته و دستیابی به تعامل حداکثری را در سیستم دشوار می کنند. امروزه برق به عنوان یک کالا، مصرف کنندگان را با فناوری های جدید درگیر می کند. برق سهم کمی از هزینه های مصرف کنندگان را به خود اختصاص می دهد (به اندازه هزینه روزانه یک قهوه در آمریکا).

علاوه براین، مصرف کنندگان زمان کمی را به فکر کردن در مورد قبض برق خود اختصاص می دهند. در عمل، اکثر مصرف کنندگان، فناوری های جدید را نمی پذیرند، مگر اینکه آنها از ویژگی مقرون به صرفه و راحت بودن برخوردار باشند.

2. تنظیم مقررات

الگوهای تنظیم مقررات فعلی مانعی بر سر راه منابع توزیع محسوب شده و اغلب باعث ایجاد انگیزه برای ترویج توسعه ناکارآمد می شوند. خدمات و فناوری های جدید شبکه برق درحال شکستن مرزهای سنتی و الگوهای رگولاتوری هستند که برای دهه های گذشته کاربرد داشتند؛ با دستیابی به پیشرفت، زمینه برای پذیرش فناوری های جدید و همگام سازی با یک سیستم درحال تحول فراهم می شود.

3. زیرساخت ها

عدم قطعیت درخصوص مالکیت و هزینه های ترمیم و بهسازی، یکی از موانعی است که سهامدارن اصلی از بخش های دولتی و خصوصی را از استقرار زیرساخت ها باز می دارد. زیرساخت ها مکمل شبکه برق بوده  و استخوان بندی سیستم های آینده برق را تشکیل می دهند.

زیرساخت های جدید برای افزایش رضایت مندی مصرف کنندگان، بهره گیری کامل از فناوری ها مانند ذخیره سازی، پاسخگویی به تقاضا و چرخه برق حیاتی هستند.

4. مدل های کسب و کار

براساس تغییراتی که در شبکه برق اتفاق می افتد، بخش های جدیدی در حوزه مصرف کنندگان درحال ظهور است. صنعت به طور سنتی و با شیوه ای استاندارد با مصرف کنندگان رفتار می کند، نه براساس تقسیم بندی مبتنی بر نیازهای مصرف کنندگان در صنایع دیگر. باتوجه به تنوع مصرف کنندگان و ترکیب فناوری های مختلف، زمینه برای فرصت های جدیدی فراهم شده است.

تنظیم مقررات، زیرساخت ها، تعامل مصرف کنندگان و مدل های جدید کسب و کار، کلید ایجاد فرصت های جدید و مقابله با چالش های تحول صنعت برق محسوب می شوند.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: مجمع جهانی اقتصاد

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا