جایزه 3Rs اهدا شد

موش ها از اصلی ترین پستاندارانی هستند که در تحقیقات و آزمایش ها مورد استفاده قرار می گیرند؛ اما اطلاعات محدودی در مورد رفتارهای طبیعی و نیازهای زیست محیطی آنها در آزمایشگاه در اختیار محققان قرار دارد.

دکتر جوانا ماکووسکا و دنیل وری از دانشگاه بریتیش کلمبیا (کانادا) در تحقیقات خود، شواهد مهمی از رفتارهای ساده و طبیعی از جمله حفر سوراخ و راست ایستادن موش های آزمایشگاهی بدست آوردند.

بررسی ها نشان می دهند، قفس های استاندارد در آزمایشگاه به طور معمول با رفتار راست ایستادن موش ها سازگار نیستند. مقررات نگهداری از حیوانات آزمایشگاهی در اتحادیه اروپا و آمریکا، حداقل ارتفاع قفس ها را 18 تا 20 سانتی متر تعیین کرده است، درحالیکه قد موش ها در حالت ایستاده در سن 2.5 ماهگی 22 و در زمان بلوغ کامل 26 تا 30 سانتی متر است.

سوال اصلی اینجاست که آیا ایجاد محدودیت در رفتار راست ایستادن موش ها می تواند بر طبیعت و رفاه این حیوانات که در مطالعات علمی بسیار مورد استفاده قرار می گیرند، اثر سوء بگذارد؟

نتایج مطالعه صورت گرفته توسط ماکووسکا و وری نشان می دهد که پاسخ این سوال مثبت است. محققان با بررسی رفتار موش های آزمایشگاهی در قفس های بزرگ و نیمه طبیعی دریافتند، موش ها دائما درحال نقب زدن و ایجاد کانال های جدید هستند.

در قفس های بزرگتر، موش های جوان به طور متوسط 180 بار در روز به حالت ایستاده قرار می گیرند و این میزان در میان موش های پیر (13 ماهه) به 75 بار در روز می رسد.

اما در قفس های استاندارد آزمایشگاهی، موش ها براحتی قادر به حفر سوراخ و راست ایستادن نیستند؛ در این حالت میزان کشش عرضی بدن آنها 9 برابر موش ها در قفس های بزرگ می شود. این کار برای رفع خستگی ناشی از ناتوانی در راست ایستادن انجام می شود و به طور کلی، سطوح پایین کم تحرکی در بین موش های آزمایشگاهی در قفس های استاندارد مشاهده می شود.

جایزه بین المللی 3Rs

نتایج این مطالعه که به درک بهتر نیازها و بهبود کیفیت زندگی موش ها در شرایط آزمایشگاهی کمک شایانی می کند، از سوی کمیته داوری، به عنوان برنده جایزه بین المللی مرکز ملی جایگزینی، پالایش و کاهش استفاده از حیوانات در تحقیقات (NC3Rs) انگلستان انتخاب شد.

به گفته دکتر ویکی رابینسون، مدیر اجرایی NC3Rs، این مطالعه نشان می دهد که افزایش فضای قفس ها که منجر به بهبود کیفیت زندگی موش های آزمایشگاهی می شود، با اثرات مفیدی همراه است که مستقیما بر تحقیقات علمی نیز تأثیرگذار خواهد بود.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: eurekalert

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا