روش جدیدی برای کاهش نمک در غذاهای فرآوری شده

به گزارش ایرنا و به نقل از ساینس، تخلخل مواد غذایی در حین تولید می تواند باعث کاهش نمک آن شود.

در این گزارش آمده است که بیش از 70 درصد نمک مصرفی، همراه با غذاهای فرآوری شده وارد بدن می شود؛ بنابراین در راستای این مطالعه، بررسی خواص میکروساختاری غذاهای فرآوری شده لازم بود. 

به منظور طعم دارکردن غذا، به آن نمک اضافه می شود. تحقیقات نشان می دهد که بخش عمده نمک اضافه شده به غذا، در دهان آزاد نمی شود و به همراه غذا بلعیده می شود. مطالعات نشان می دهد چنانچه میکروساختار مواد غذایی متخخل باشد، تمام نمک اضافه شده به غذا در دهان آزاد می شود و با صرف نمک کمتری می توان به غذا طعم مطلوبی بخشید.

به این منظور، یک ساختار پروتئین – چربی خاص مورد مطالعه قرار گرفته است که تخلخل مواد غذایی را افزایش می دهد. زمانی که تخلخل مواد غذایی زیاد باشد، هنگام جویدن، تمام اجزای آن به تکه های ریز تقسیم می شوند و سطح بیشتری با پرزهای چشایی در تماس قرار می گیرد و نمک بیشتری در دهان احساس می شود. متخلخل کردن مواد غذایی به عهده تولیدکنندگان و نانوایان است و نقش مهمی در میزان نمک غذا برای طعم دار کردن دارد.

از هر 10 فرد بالغ در آمریکا، شش نفر به فشار خون بالا مبتلا هستند یا در مرز تشخیص قرار دارند. مهمترین دلیل افزایش فشار خون، مصرف بی اندازه نمک در رژیم غذایی است. 

مصرف نمک علاوه بر افزایش فشار خون و احتمال سکته مغزی و قلبی، سبب بیماری های استخوان، سنگ کلیه، سرطان معده و آسم می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا