تجاری سازی فناوری فضایی ایران در دنیا

به گزارش مهر، محسن بهرامی در مراسم معارفه اش به عنوان معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فضایی گفت: از همه ظرفیت های دانشگاهی، صنعتی و دولتی درکشور، استفاده خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه جدا شدن سازمان فضایی ایران از وزارت ارتباطات را در زمان خود یک  تدبیر دانست و بازگشت به آن را نیز تدبیر دیگر گفت: اما من فکر می کنم این بازگشت تعامل بین دولت ، مجلس در سازمان را گسترش خواهد داد و کار آمدی و بازدهی این سازمان را بالا خواهد برد.

بهرامی به دستاوردهای سازمان فضایی تا به امروز اشاره کرد و گفت: پرتاب مجموع راکت های کاوش و بازیابی محموله، طراحی و ساخت و پرتاب ماهواره های امید ،فجر و…، پرتاب موجود زنده و بازیابی آن ، طراحی و ساخت ایستگاههای زمینی، ایجاد زیرساخت های متنوع و گسترده وهمچنین ایجاد توان پرتاب، از جمله این توانمندی ها است.

بهرامی بابیان اینکه سازمان فضایی ایران به دنبال گسترش فعالیت های صلح آمیز فضایی در ایران است افزود: امیدوارم نگاه تحقیق و توسعه  را در این سازمان عملیاتی کرده و نظرات ریاست جمهوری و مجلس را در طول مدت خدمتم برآورده کنم .

معاون وزیر ارتباطات با تاکید بر اتکاء به توانمندی های داخلی گفت: برای رشد و پیشرفت درحوزه فضایی، نیازمندگسترش ارتباطات در حوزه بین الملل هستیم.

 وی ادامه داد: امروزه عرصه فضایی در جهان در حال تحول است و ده ها کشور در زمینه فناوری های فضایی فعالیت می کنند که ما نیز با بهره گیری از امکانات و حقوق بین الملل می توانیم از این فرصت بهره  گیری کنیم.

وی به فعالیت شبکه ای در سازمان فضایی ایران  اشاره کردو افزود: امروزه  باشبکه بزرگی از مراکز فناوری فضایی در کشور  روبرو هستیم و این سازمان یکی از هسته های اصلی و کار آمد در این زمینه است.

بهرامی با بیان اینکه این سازمان مسئولیت برآوردن نیازهای کشور و مردم را برعهده دارد، افزود: لازم است در عملکرد این سازمان رویکرد آینده ساز و تاثیرگذار در ایران و جهان داشته باشد.

وی بر نقش پررنگ فناوری های فضایی ایران در عرصه بین الملل تاکید کرد و گفت: لازم است یاد بگیریم منافع شخصی و سازمان ما در جهت اعتبار بخشی در عرصه بین الملل قرار دهیم.

معاون وزیر ارتباطات بهره گیری از همه ظرفیت های موجود کشور اعم از دانشگاهها، بخش صنعتی و دولتی را ضروری برشمرد و ادامه داد: شبکه سازی اصلی اساسی برای پیشبرد اهداف سازمان است و ما می خواهیم با طراحی شبکه ای و به دست آوردن فضایی یک صدا، از موازی کاری دراین عرصه جلوگیری کنیم.

 وی افزود: اکنون که صاحب فناوری فضایی هستیم؛ می توانیم از این فرصت، در جهت تجاری سازی این فناوری در سطح منطقه و بین المللی استفاده کنیم.

وی تعامل سازنده و همکاری تنگاتنگ با سایر نهادهای فضایی کشور را ضروری دانست و ادامه داد: تشویق بخش خصوصی برای فعالیت در عرصه  فضا، به ویژه شرکتهای دانش بنیان و حمایت از دانشمندان فضایی بسیار حائز اهمیت است.

بهرامی بر توجه به کاربردهای فناوری فضا، در بخش های مختلف اشاره کرد و گفت: کشاورزی، جنگلبانی، بلایای طبیعی، پزشکی از راه دور ،کویرزدایی و … از جمله کاربردهای این فناوری در زندگی روزمره است.

رئیس سازمان فضایی بابیان اینکه فناوری فضایی فناوری لوکسی نیست افزود: به دنبال بهبود رفاه عمومی ، زندگی مردم و گسترش بهره برداری از فناوری فضایی در کشور هستیم و از همه اهالی فضایی کشور می خواهیم ما را در این عرصه یاری کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا