گزارش ویدئویی از تلاش های مختلف برای ساخت واکسن ایدز

سینا پرس : سال ها است که ویروس ایدز در حال گرفتن جان قربانیان مختلفی در سراسر جهان است و تلاش های پزشکان برای درمان قطعی این بیماری به نتیجه ای نرسیده است . بر اساس آمارهای رسمی ، در حال حاضر بیش از 40 میلیون نفر در سراسر دنیا با این بیماری در حال دست و پنجه نرم کردن هستند و روز به روز بر آمار تلفات و قربانیان این ویروس افزوده می شود . در همین راستا دکتر کریستین برندر Christian Brander که متخصص ایمنی شناسی و از پژوهشگران مرکز تحقیقاتی ICREA-IrsiCaixa است در مورد مشکلات پیش رو در زمینه ساخت واکسن ویروس ایدز توضیح می دهد .

قابل توجه است که تا سال 2014 هیچ گونه واکسن موثری برای جلوگیری از ابتلا به بیماری ایدز ساخته نشده است . البته در واکسن آزمایشی RV 144 که در سال 2009 ایجاد شد تقریبا سی درصد خطر انتقال ویروس ایدز کاهش پیدا کرد که این کشف باعث شد تا در جامعه تحقیقاتی امیدی برای ساختن یک واکسن موثرتر ایجاد شود . متاسفانه طی چند سال گذشته با اینکه آزمایش‌ های بیشتری بر روی واکسن RV 144 انجام شده  ، هنوز نتیجه قابل توجهی به دست نیامده است .

آمارها نشان می دهند که از سال 2010 بیش از 6 میلیون و 600 هزار نفر در کشورهای توسعه نیافته یا کشورهای در حال توسعه به بیماری مهلک ایدز مبتلا شده اند .

در رابطه با درمان و معالجعه این بیماری باید گفت که پزشکان تنها می توانند از طریق مقابله با بازگشت ویروس (HAART)  روند پیشروی بیماری را کند کنند و همچنان فعالیت های پیشگیرانه بهترین روش در مقابله با این بیماری محسوب می شود . داروی پسگرد  HAART ترکیبی از سه دارو با نوع های مختلف عامل مقابله با بازگشت ویروسی یا ضد ویروس پسگرد را شامل می ‌شود که می توان گفت یک مهار کننده ترانس کریپتاز معکوس آنالوگ غیر نوکلئوزیدی (NNRTI) به اضافه دو مهار کننده ترانس کریپتاز معکوس آنالوگ نوکلئوزیدی (NRTIs) هستند که استفاده از آن ها اگرچه درمان قطعی محسوب نمی شود ولی می تواند تا حدی مفید واقع شود .

لازم به ذکر است که سازمان بهداشت جهانی و موسسات تحقیقاتی – پژوهشی اروپایی و امریکایی به کارگیری درمان مقابله با بازگشت ویروس را در تمام افراد نوجوان ، بزرگسال و زنان باردار  توصیه می‌ کنند . در حقیقت این روش درمان سطح خطر مرگ و میر را کاهش می‌ دهد . قابل توجه است که در امریکا اینگونه درمان برای همه افراد آلوده به ویروس HIV  نیز تجویز می شود . از مزیت‌های درمان این روش می توان کاهش خطر پیشروی بیماری ایدز ، کاهش خطر مرگ ، کاهش خطر انتقال بیماری به شریک جنسی و کاهش امکان انتقال از مادر به فرزند را نام برد .

این روش درمانی دارای یک سری عوارضی جانبی است که به داروی های مصرفی برای پیشگیری و یا پیشروی بیماری مربوط می‌ شوند . رایج‌ ترین این عوارض عبارت اند از :  سندرم دیستروفی ، دیس‌ لیپیدمی و مرض قند که به ویژه با مهار کننده‌های پروتئاز به وجود می آیند . از دیگر عوارض آن می توان به اسهال و افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی – عروقی اشاره کرد .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا