پنجاهمین گونه میکروارگانیسم ایرانی کشف شد

دکترابوالحسن شاهزاد فاضلی روز سه شنبه در گفت و گو با  ایرنا با اشاره به اینکه مقاله این موضوع تهیه و درمجلات معتبر بین المللی منتشر شده، افزود:این میکروارگانیسم بومی قابلیت تولید آنزیم لیپاز ( نوعی کاتالیز کننده هیدرولیز چربی ) را دارد. آنزیم لیپار در صنایع تخمیری و شوینده به کار گرفته می شود.
وی با بیان اینکه 50 باکتری بومی توسط محققان این مرکز کشف و به فهرست میکروارگانیسم های دنیا اضافه شده است، افزود: تعداد میکروارگانیسم های پروکاریوت ( شامل دو گروه باکتری و آرکی ) در دنیا به 13 هزار و 537 مورد می رسد که 50 باکتری آن را محققان ایرانی به دنیا معرفی کردند.
رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران گفت: کاربرد میکروارگانیسم های ایرانی در صنایع نساجی، کشاورزی، لبنی و تخمیری و صنایع شوینده است که به عنوان راهکار زیستی برای حفظ محیط زیست می باشد. 
وی اظهارکرد: باتوجه تنوع زیستی و بکر بودن آنها در کشور می توان امیدوار بود که میکروارگانیسم های فراوانی در ایران کشف کرد که در حوزه های مختلف کاربرد داشته باشند. 
رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران کمبود بودجه را از مهترین عامل کندی این کار اعلام کرد و گفت: در صورت اختصاص بودجه مناسب، می توان حرکت جامع تری در این زمینه انجام داد.
فاضلی با اشاره به اینکه همه میکروب ها بیماری زا نیستند، اظهار کرد: بسیاری از شرایط حیات ما به وسیله آنها مهیا شده و تعداد زیادی از مواد با استفاده از آنها ساخته می شوند. 
میکروارگانیسم، جاندارانی هستند که با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شوند و شامل باکتری‌ها، ویروس‌ها و برخی قارچ‌ ها هستند. میکروارگانیسم ها در همه جا، از آب و هوا گرفته تا خاک، روی پوست بدن، و مخاط بدن انسان و جانوران به میزان فراوان وجود دارند.

آیا همه باکتری ها بیماری زا هستند؟
همه باکتری ها بیماری زا نیستند و بعضی از آنها برای ما مفید است. مانند باکتریهای روده که ویتامین های مورد نیاز ما را تامین می کنند، باکتری هایی که برای تولید غذا به کار می روند و یا باکتری های خاک که کمک به گیاه برای جذب مواد مغذی می کنند و …
کاربردهای باکتری ها بسیار وسیع است و تاکنون به تعدادی از کاربردهای آنها پی برده ایم و هنوز نیاز به تحقیقات بیشتر برای پی بردن به رمز و رازهای این موجود عجیب است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا