آی‌بی‌ام کامپیوتر کوانتومی می‌فروشد

این کامپیوتر که در نیویورک قرار دارد از بهار سال قبل به صورت آنلاین در دسترس قرار دارد. برنامه‌های آتی آی‌بی‌ام  برای استفاده از این کامپیوتر شامل کشف مواد و داروهای جدید و همچنین ساخت هوش مصنوعی بسیار قوی تر هستند.

از زمانی که این سیستم در سال گذشته آنلاین شده است، بیشتر از 40 هزار کاربر حدود 275 هزار آزمایش روی آن انجام داده‌اند. در حالی که این سیستم تنها به قدرت لپ‌تاپ‌ها استاندارد است.دکتر «جری چاو» محقق آی‌بی‌ام می‌گوید:« این کاربیشتر با هدف توسعه یک اکوسیستم از کاربرها انجام شده است، رشد یک جامعه که بتواند نرم‌افزارها و برنامه‌هایی که این سیستم با آن کار می‌کند را تعریف کرده و بنویسد». این اقدام در واقع نخستین گام عملی آی‌بی‌ام برای فروش کامپیوترهای کوانتومی است

در حال حاضر این سیستم دارای یک رابط کاربری است که به برنامه‌نویسان اجازه می‌دهد با استفاده از زبان‌های سنتی برنامه نویسی به ماشین دستورات لازم را بدهند. در سیستم‌های سنتی کامپیوتری تمام اطلاعات به صورت صفر و یک در می‌آید. در واقع اطلاعات در ترانزیستورهای بسیار کوچکی ذخیره می‌شود که یا خاموش و یا روشن خواهند بود. اما کامپیوتر‌های کوانتومی از مکانیسمی سود می‌جوید که به چند جایگاهی مشهور است و به بیت‌های کوانتومی یا کیوبیت‌ها اجازه می‌دهد صفر، یک و یا هردوی آن‌ها را تعریف کنند. اماقدرت واقعی کامپیوتر‌ها کوانتومی جایی پنهان شده است که به در هم تنیدگی مشهور است، جایی که بیت‌ها می‌توانند با هم تداخل و برخورد داشته و حالت‌های بی‌شماری ایجاد کنند.

اما کیوبیت‌ها به خاطر طبیعتشان به شدت ناپایدار بوده و ثابت نگاه داشتن حتی یکی از آن‌ها بسیار پیچیده است. مثلا اگر یک کامپیوتر کوانتومی بتواند 50 کیوبیت را ثابت نگاه دارد، از بیشتر سوپر کامپیوترهای امروزی قدرتمند‌تر خواهد بود. کامپیوتر آی‌بی‌ام در حال حاضر شبیه سازی‌ای از 20 کیوبیت را روی 5 کیوبیت اصلی‌اش ارائه می‌کند.

کامپیوتر‌ها کلاسیک بسیار قدرتمند هستند و تا مدتها مدیدی در آینده همه کارهای اصلی و روزمره ما به آن‌ها وابسته خواهد بود. اما برای حل مسائل بسیار پیچیده‌تر ما نیاز به کامپیوتر‌های کانتومی داریم.

پرفسور آلان وودوارد از دانشگاه سوری می‌گوید:« هرچند این سیستم بسیار ابتدایی است اما به ما اجازه استفاده عملی از الگوریتم‌ها کوانتومی را می‌دهد». این بسیار مهماست که بدانیم کامپیوترهای کوانتومی تنها با استفاده از الگوریتم‌های کوانتومی می‌توانند بسیار سریع باشند.

بنا براین زمان مناسب فروش چنین سیستمی به توسعه زبان‌ها و الگوریتم‌ها کوانتومی بستگی دارد. این موضوع سرآغاز سیستم عامل‌های کوانتومی و زبان‌های برنامه نویسی کوانتومی است که از الگوریتم‌های کوانتومی استفاده می‌کنند. به این ترتیب آی‌بی‌ام نخستین گام را برای تولید یک سیستم کامپیوتری تمام کوانتومی برداشته است و دیری نمی‌پاید که این این سیستم برای فروش عرضه خواهد شد. بنابراین جای تعجب نیست اگر در یکی دو سال آینده خبر فروش این سیستم به گوشتان بخورد. 

علی رنجبران

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا