مداخلات افراد غیرمتخصص در طب سنتی زیاد است

به گزارش ایرنا، دکتر مهدی یوسفی روز دوشنبه در نشست خبری همایش نظام سلامت در اسلام در مشهد افزود: در همین چارچوب مداخلات غیررسمی در طب سنتی آنقدر زیاد است که نظارتها نیز به صورت کامل انجام نمی شود. 
وی ادامه داد: آموزه های دینی در موضوع سلامت هم فرصت هستند و هم تهدید. مطالبی در آموزه های دینی وجود دارد که خلاء آن در تمام مکاتب طبی احساس می شود. 
معاون توسعه سلامت دفتر طب سنتی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: 
اگر از این آموزها به درستی استفاده شود در احیاء متافیزیک و توجه به معنویت ارزشمند می شود و اگر ورود به این موضوع به درستی انجام نشود راه را برای سوء استفاده از آیات و روایات فراهم می کند که هرکس با هر سطح از معلومات در امر سلامت دخالت می کند. 
وی افزود: جوهر کلام همایش نظام سلامت در اسلام دانشهای تجربی نیست بلکه علوم دینی می باشد و در مجموع 84 مقاله با محورهای همایش به دبیرخانه آن ارائه شده است. 
دبیر علمی همایش نیز گدر این نشست گفت: فلسفه برگزاری همایش نظام سلامت در اسلام نگاهی جدی است که باید نظام سلامت در مباحث تئوریک درمانی و دینی داشته باشد و بیشتر مباحث تئوریک و نگرشی است. 
حجت الاسلام مهدی ابراهیمی 'گزاره های دینی و گستره نظام سلامت، روش شناسی گزاره های طبی در اسلام و آسیب شناسی روشی و محتوایی مطالعات طب و دین' را سه محور همایش ذکر و بیان کرد: تاکید بیشتر در این همایش بر آموزهای طب رضوی است. 
وی فعالیت بسیاری از افراد مدعی طب اسلامی را فاقد مبنای علمی ذکر و بیان کرد: به صرف وجود یک روایت نمی توان استناد کرد که گیاهی خاص برای درمان یک بیماری مفید باشد زیرا بسیاری از روایات با توجه به شرایط و مقتضیات و امکانات همان زمان بوده است. 
مسئول اجرایی همایش نظام سلامت در اسلام نیز گفت: برخی افراد با نام اسلام وارد موضوع مهم سلامت و درمان می شوند که پشتوانه توصیه های آنها مبنای علمی و قانونی ندارد. 
دکتر جلیل توکلی افشاری افزود: همایش نظام سلامت با نگاه آموزه های دین نسبت به این موضوع برگزار می شود و دانشکده طب سنتی و مکمل مشهد، دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی، دانشکده طب سنتی و مکمل، دانشگاه امام صادق(ع)، جامعة المصطفی العالمیة، بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) با این همایش همکاری می کنند. 
همایش نظام سلامت در اسلام با تاکید بر آموزه های دینی روزهای 30 و 31 فروردین ماه آتی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار می شود. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا