تولید انبوه دستگاه های لیزر پزشکی ایرانی، نیازمند استقبال پزشکان

دکتر محمدرضا رزاقی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: این دستگاه ها با توانایی دانشمندان ایرانی در حوزه مهندسی و ساخت تجهیزات لیزر پزشکی از سوی شبکه ملی تحقیقات لیزر پزشکی با همکاری مرکز ملی علوم و فنون لیزر و با هزینه های جاری که در اختیار این دو مرکز بوده، طی سال های اخیر طراحی و ساخته شده است. 
وی گفت: این دستگاه ها شامل دستگاه لیزر پروستات، لیزر سنگ و بافت نرم دستگاه ادراری، لیزر برای درمان دردهای مفصلی در حوزه طب فیزیکی، لیزر دندانپزشکی و دو دستگاه در حوزه بیماری های پوستی قابلیت استفاده در رشته های پوست، طب فیزیکی، توانبخشی، اورولوژی و دندانپزشکی را دارند. 
رزاقی خاطرنشان کرد: آخرین دستگاه ساخته شده، در حوزه دندانپزشکی است که امیدواریم طی دو ماه آینده، با اعلام نتایج بالینی، بتواند با دو خروجی در خدمت دندانپزشکان قرار گیرد.

کیفیت بالا، قیمت پائین و خدمات پس از فروش در دسترس 
رزاقی در مورد کیفیت این دستگاه ها یادآور شد: دستگاه های لیزری ساخته شده، از نظر کارایی مشابه نمونه خارجی است و اگر نگوئیم بهتر از آنها است، می توان گفت که همتراز آنها است با این تفاوت که قیمتشان نیز نصف قیمت نمونه خارجی است و تخمین زده شده که اگر به تولید انبوه برسد و پزشکان از آنها استقبال کنند، حتی قیمت آنها از این هم کمتر خواهد شد. 
وی ادامه داد: علاوه بر این یکی دیگر از ویژگی های این دستگاه ها این است که خدمات مهندسی آنها در داخل کشور به راحتی قابل دسترسی است و پزشکان در کوتاه ترین زمان ممکن برای تعمیر و تعویض قطعاتی که غالبا در داخل کشور ساخته می شوند، می توانند مراجعه کنند و از این منظر با توقف کار به سبب اشکال دستگاه مواجه نمی شوند. 

 به کارگیری دستگاه های لیزرپزشکی ایرانی در بیمارستان شهدا 
رئیس شبکه ملی تحقیقات کاربرد لیزر در پزشکی در مورد بکارگیری این دستگاه گفت: تمامی این دستگاه های ساخته شده، توسط متخصصان پوست، توانبخشی، طب فیزیکی و اورولوژی در بیمارستان شهدای تجریش به کار گرفته شده است. 
رزاقی اظهار کرد: تاکنون از هر دستگاه یک نمونه ساخته و در این بیمارستان به کار گرفته شده است؛ تولید بیشتر این دستگاه ها نیاز به حمایت های بیشتر دارد. 

 نیاز حمایت پزشکان، مراکز درمانی و دولت 
رئیس شبکه ملی تحقیقات کاربرد لیزر در پزشکی گفت: از همکاران پزشک انتظار داریم که از دستگاه های تولید داخل استقبال کنند تا از این طریق این صنعت حمایت شده و ارتقا یابد.
رزاقی افزود: حتی اگر این دستگاه ها از نظر پزشکان اشکال و یا نیاز به اصلاح داشته باشند، خوشحال می شویم که آن را با ما در میان بگذارند تا متخصصان ما در داخل کشور اشکالات را به سرعت برطرف کرده و نظر پزشکان یا مراکز درمانی خریدار را اجرا کنند. 
وی همچنین به لزوم اعمال حمایت های دولتی از ساخت و تولید انبوه این دستگاه ها اشاره کرد و گفت: ما به مسئولان اعلام کرده ایم که تولید این دستگاه ها نیاز به حمایت دارد و لازم است که دولت از این دستگاه ها خریداری کند و آن را در اختیار مراکز درمانی قرار دهد و به این ترتیب بنیه و توان مالی شرکت تولیدکننده این دستگاه ها بالا می رود و می تواند این محصولات را به تولید انبوه رسانده و حتی دستگاه های جدیدی تولید کند. 
رزاقی از قول حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خبر داد و افزود: این معاونت اعلام کرده که تا 40 درصد هزینه تولید این دستگاه ها را پرداخت می کند؛ بنابراین اگر مراکز درمانی و بیمارستان ها درخواست تولید به ما بدهند تنها 60 درصد هزینه تولید را پرداخت خواهند کرد. 

 درخواست دو بیمارستان برای ساخت دستگاه 
وی گفت: تاکنون دو بیمارستان بزرگ در تهران و شهرستان تقاضای ساخت برخی از این دستگاه ها را ارائه داده اند که در حال ساخت و تولید آن هستیم. 
رزاقی افزود: دستگاه هایی که قابلیت مطبی دارند مانند دستگاه های لیزر در بخش پوست، دندانپزشکی و توانبخشی، ابتدا باید با حمایت های مالی ساخته شوند تا پس از آن بتوان آنها را به صورت اقساط در اختیار پزشکان قرار داد. البته بانک ها نیز وام هایی برای خرید تجهیزات به پزشکان می دهند که از این وام ها نیز می توانند استفاده کنند. 
وی خاطرنشان کرد که تاکنون درخواستی برای ساخت دستگاه هایی با قابلیت مطبی از سوی پزشکان ارائه نشده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا