رابطه مستقیم نابرابری درآمدی با نرخ تورم

نابرابری درآمدی (income inequality) یکی از موضوعات عمومی مهمی است که پس از بحران مالی سال 2008 مطرح شد. تظاهرکنندگان نسبت به ایجاد فاصله طبقاتی عظیم میان میلیونرها و میلیاردهای وال استریت و اکثریت متوسط شهروندان آمریکایی معترض بودند.

نابرابری درآمدی و تورم از عوامل تأثیرگذار در افزایش یا کاهش ارزش پول هر کشور محسوب می شوند. محققان با هدف درک بهتر ارتباط میان نابرابری درآمد و تورم، سیستم های مالی در نقاط  مختلف دنیا را مورد بررسی قرار دادند.

نتایج تحقیقات صورت گرفته نشان می دهد، با رشد و توسعه یک سیستم مالی، نابرابری درآمدی تمایل به افزایش یافتن دارد، زیرا (بخشی از) مردم ثروتمندتر می شوند، درحالیکه گروه دیگری از مردم فقیر باقی می مانند. در این بین، اندازه بازار سهام هر کشور نیز یک عامل تأثیرگذار است.

یک اقتصاد با بازار بورس بزرگ و فعال منجر به نابرابری درآمدی کمتر در مقایسه با کشوری با یک بازار بورس کوچکتر می شود، چراکه بازار بورس از تشکیل سرمایه حمایت کرده و این مسأله منجر به دستمزدهای بالاتر و اقتصاد سالم تر می شود.

مزایای مثبت بازار بورس قوی در شرایطی که افراد فقیر تنها به درآمد پایین خود متکی بمانند، به مرور زمان از بین می رود، چراکه ارزش پول آنها با گذر زمان کاهش پیدا می کند. در کشورهایی مانند مکزیک با بازار بورس کوچکتر اما تورم بالاتر، نابرابری درآمدی تأثیرات مخرب تری بر مردمم داشته است.

ادگار گوسوب، استادیار اقتصاد دانشگاه تگزاس در سن آنتونیو و سرپرست تیم تحقیقاتی تأکید می کند: در هر جامعه، گروه های درآمدی مختلفی وجود دارند: دارایی گروه های کم درآمد، اغلب پول نقد است که مربوط به حقوق ماهیانه آنهاست؛ درحالیکه افراد ثروتمند، پول زیادی برای سرمایه گذاری در بخش های مختلف در اختیار دارند.

گوسوب خاطر نشان می کند: نابرابری درآمدی می تواند اثرات مثبت و منفی بر تمامی جنبه های زندگی مردم داشته باشد که این مسأله بستگی به نوع سیستم های مالی هر کشور دارد. به طور معمول، نابرابری درآمدی را با فقر مرتبط می دانیم و همواره حس نابرابری در بین افراد فقیر و کم درآمد جامعه وجود دارد. اگر نابرابری درآمدی به به شکل جدی ادامه پیدا کند، می تواند منجر به ناآرامی های اجتماعی شود.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: eurekalert

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا