گزارش ویدئویی از تکنولوژی لایروبی ضایعات نفتی

به طور معمول پاکسازی نشت مواد نفتی در دریا کاری بسیار مشکل و سختی است که نیازمند صرف زمان زیاد و همچنین  تلاش بسیار کارشناسان مختلفی است  تا آلاینده ها از سطح آب جمع آوری شوند .

در سواحل کاردیف (Cardiff) ، مهندسان ولز (Wales) در یک پروژه تحقیقاتی اروپایی ، در حال آزمایش بر روی یک نمونه اولیه پاک کننده نشت مواد نفتی با روشی آسان و سریع ، موثر و ارزان تر از روش های فعلی که مستلزم دخالت کشتی و قایق بوده هستند تا بتوانند اقدامات مهار نفت را انجام دهند .

جیمز ایسلی (James Ilsley) مهندس محیط زیست و مدیر عامل یک شرکت نفتی  در این رابطه می گوید : ما یک توری را ساخته ایم که می تواند بر روی سطح آب شناور شده و بدون کمک هر گونه مهار کننده  و شناوری بر روی آب باقی بماند .

فدریکو منگلئو (Federico Meneghello) یکی از مسئولین اجرای این پروژه می گوید : مزیت بزرگ این سیستم در این است که آن را تنها با یک قایق حتی در یک دریای نا آرام می توانیم به کار گیریم و نیازی به هماهنگی با کشتی های دیگر نیست .

او در ادامه اظهار داشت : این سیستم در دریای نا آرام و با وجود توفان شدید می تواند مورد استفاده قرار گیرد . به این معنا که با وجود موج های بسیار بزرگ هنوز قابلیت انجام کار را دارد . این تور از جنس پلی پروپیلن (polypropylene) بوده که با تطبیق دادن خود با امواج ، می تواند مواد نفتی را از سطح آب جذب کند .

در حقیقت این تور همانند یک پاک کننده نقش یک اسفنج بزرگ را داشته و مواد نفتی را از سطح آب جذب می کند . گفتنی است این تور مواد نفتی و روغنی ریخته شده روی سطح دریا را بدون جذب آب دریا ، جذب می کند. الیاف مصنوعی این تور از الیاف هیدروفوب (hydrophobic) ساخته شده که از لایه های مختلفی تشکیل شده و قادر هستند انواع مختلف محصولات نفتی را به خود جذب کند .

مونیکا ریمارزیک (Monika Rymarczyk) از دیگر محققان شرکت کننده در  این پروژه می گوید : هیچ گاه شما نمی دانید با چه نوع ماده نفتی سر و کار دارید و چه ماده ای به دریا نشت کرده است . ممکن است مواد نفتی نشت کرده ، مواد سنگین و یا سبک باشند . این تور قابلیت دارد تا هر نوع مواد نفتی سنگین و سبک را جذب کند . ساختار قوی این تور نیز به این مساله کمک می کند .

قابل ذکر است که پیش از این ، نمونه هایی از این تورها برای پاکسازی دریا ساخته شده بود که هر یک از معایبی نیز برخوردار بودند . آنها با جذب کم مواد نفتی از سطح دریا و سنگین شدن در اثر جذب آب به همراه مواد نفتی ، به جای اینکه در سطح آب شناور باشند ، در زیر آب حرکت می کنند .

فدریکو منگلئو در این مورد اظهار داشت : مواد استفاده شده در ساخت تورهای پیشین باعث می شده تا زمانی که آن ها در آب قرار می گیرند با جذب آب سنگین شده و به زیر فرو روند . اما در تورهای ساخته شده این پروژه جدید ، از مواد هیدروفوب استفاده شده است که آب را کنار زده و تنها مواد نفتی را جذب می کنند به همین جهت می توانند بر روی سطح آب باقی بمانند.

جیمز ایسلی در رابطه با استفاده از این تورها چنین توضیح می دهد : ظرفیت جذب مواد نفتی این تورها حدود پنجاه برابر وزن آنها بوده که پس از تخلیه مواد بلافاصله دوباره قابل استفاده هستند .

گام بعدی مهندسان این پروژه ، تولید نمونه پژوهشی به عنوان یک محصول تجاری بوده تا بتوانند در سطحی بزرگتر آن را وارد بازار کنند . بر اساس اطلاعاتی که سازندگان این تورها به مطبوعات ارائه کرده اند، ساخت این نوع از تورهای جذب کننده مواد نفتی تا چند ماه آینده مراحل نهایی خود را طی خواهد کرد و پیش بینی می شود طی بازه زمانی  کمتر از یک سال وارد بازار شود .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا