چرا برلین، بهشت جوانان کارآفرین شده است؟

به گزارش نوپانا،  کارآفرینان به پایتخت آلمان که پیش‌تر مرکز خلاقیت و نوآوری محسوب می‌‌شد، گرایش زیادی پیدا کرده‌اند. برلین یکی از شهرهایی است که استارت‌آپ‌های موفق زیادی در آن وجود دارند. در این شهر به طور میانگین هر 20 دقیقه یک استارت‌آپ راه‌اندازی می شود. دولت آلمان قصد دارد از این شهرت پا فراتر بگذارد و برلین را به سیلیکون‌ولی برساند. در همین راستا عده‌ای برلین را سیلیکون الی (Silicon Allee) می‌نامند.

آلمانی‌ها نمی‌خواهند جا پای کالیفرنیا و سیلیکون‌ولی بگذارند و به‌عنوان پیرو آن‌ها دیده شوند. برلین ذات شهری‌اش را به این راحتی رها نمی‌کند. یعنی نمی‌تواند نامی غیر از برلین داشته باشد. همین یگانگی و ثبات برلین را به یک قطب استارت‌آپی تبدیل کرده است.

آشیانه‌ای برای پرندگان گوناگون

پایتخت آلمان پس از فروپاشی دیوار برلین به نمادی از مهاجرپذیری تبدیل شده است و بیش از 16 درصد ساکنان آن خارجی هستند. در زمینه استارت‌آپ‌ها این درصد بیشتر است و 49 درصد استارت‌آپ‌های برلین توسط خارجی‌ها اداره می‌شود.

برلین گلچینی از فرهنگ‌های گوناگون است که زیر نظر قانون زندگی مسالمت‌آمیزی را تجربه می‌کنند. در این شهر هرکس می‌تواند فرهنگ زادگاه خودش را داشته باشد، و  یکی از علل اصلی تمایل مردم جهان به این شهر برای کسب‌وکار است. این روزها وضعیت نامناسب مهاجرین سیلیکون‌ولی نیز مزید علت شده که برلین برای تبدبل شدن به پایتخت تکنولوژی دنیا بیشتر دیده شود.

نیروی جوان

برلین علاوه بر اینکه شهری زنده و پویا است، کارآفرینان جوان زیادی نیز دارد. میانگین سنی مدیران استارت‌آپی برلین، کمتر از 35 سال است و این یعنی خلاقیت و انگیزه زیاد و روحیه تیمی مضاعف.

علاوه بر این، از نظر اخلاق کاری و نظم تیمی، آلمانی‌ها فرهنگ قاعده‌مندتری دارند. یک فرهنگ تیمی که به برخلاف تصور نسبت جاهای دیگر سرزنده‌تر است.

موقعیت جغرافیایی

موقعیت جغرافیایی برلین بسیار مناسب است، به‌طوریکه برای مدت طولانی آن را پل متصل کننده شرق و غرب می‌دانستند. این موقعیت پویایی بازار را برای این شهر به ارمغان آورده است و برلین را گذرگاه نوآوری و جریان‌های اقتصادی کرده است.

در کنار نکات مثبت برلین، لازم است به این واقعیت اشاره شود که هرچند بسیاری برلین را بهترین مرکز راه‌اندازی کسب‌وکار می‌دانند، اما این شهر در حال حاضر، در رتبه نهم جهانی اکوسیستم‌های استارتاپی قرار دارد. باید دید برلین در این برهه، برای رسیدن به اهداف خود دستخوش چه تغییراتی می‌شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا