HFMD یک بیماری عجیب با ضایعات ناخنی

بیماری دست، پا و دهان که اختصارا HFMD خوانده می شود، نوعی بیماری چند نشانه ای است که مسری بوده و توسط برخی ویروس‌های روده‌ای ایجاد می‌شود. این بیماری می تواند مشکلاتی را در دست و پا و دهان ایجاد نموده و همچنین باعث ایجاد ضایعات در ناخن ها شود.

با توجه به اهمیت این بیماری و کم‌بودن مطالعات درباره‌ آن، پژوهشگرانی از دانشگاه های علوم پزشکی مازندران و بابل، مطالعه ای را به انجام رسانده اند که در آن میزان فراوانی انواع ضایعات ناخنی در کودکان مبتلا به بیماری دست، پا و دهان مورد بررسی قرار گرفته است.

بیماری دست، پا و دهان که اختصارا HFMD خوانده می شود، نوعی بیماری چند نشانه ای است که مسری بوده و توسط برخی ویروس‌های روده‌ای ایجاد می‌شود.

در این مطالعه مقطعی، 84 کودک مبتلا به HFMD مراجعه‌کننده به درمانگاه بیمارستان بوعلی سینای شهر ساری انتخاب شده و تشخیص دقیق بیماری آن ها براساس یافته‌های بالینی توسط متخصص پوست یا متخصص اطفال انجام گردید. این کودکان بین 20 تا 38 ماهه بوده و حدود 60 درصد آن ها پسر بودند.

به منظور انجام بررسی های پژوهشی، محل بروز ضایعات پوستی، ثبت گردیده و معاینات ناخن به منظور ارزیابی انواع ضایعات ناخنی به تفکیک انگشتان دست و پا و در فواصل زمانی 2، 4، 6 و 8 هفته بعد از شروع بیماری انجام شد.

یافته‌های این پژوهش نشان می دهد که از میان 84 نفر کودک بیمار مورد مطالعه، 30 نفر (حدود 36 درصد) درگیری ناخن دست و 31 نفر (حدود 37 درصد) دچار مشکل در ناخن های پا بودند.

بر اساس نتایج حاصله از این پژوهش که در فصلنامه «پوست و زیبایی» وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران منتشر گردیده، شیوع ضایعات ناخنی ناشی از بیماری HFMD تا 6 هفته پس از شروع بیماری افزایش یافته، ولی از هفته ششم تا هفته هشتم کاهش نشان می دهد.

طبق بیان محققین فوق، با توجه به شیوع نسبتا بالای ضایعات ناخنی در کودکان مبتلا به HFMD لازم است آموزش همگانی موثری درباره‌ انواع علائم و عوارض این بیماری که ضایعات ناخنی بخشی از آن است، و همچنین در خصوص راه های پیشگیری از آن به آحاد مردم داده شود.

گفتنی است این بیماری مسری ویروسی، می تواند از طریق تماس با ترشحات مخاطی، بزاق و مدفوع بیماران، انتقال داده شود.

 

گزارش: محمدرضا دلفیه

منبع: رحمت پور رکنی، ق. و همکاران. 1395. ضایعات ناخن در کودکان مبتلا به بیماری دست، پا و دهان. پوست و زیبایی، 7(3): 130-123.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا