مایکروفر چگونه کار می کند؟

اختراع دستگاه مایکروفر یکی از مهمترین اختراع‌ های بزرگ قرن بیستم میلادی محسوب می شود و این دستگاه توسط پرسی لی بارون اسپنسر اختراع شده است. در حال حاضر، روزانه میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا از این وسیله استفاده می ‌کنند تا بتوانند غذای خود را سریع تر آماده کنند. یکی از دلایل دیگری که کاربرد این دستگاه را فراگیر ساخته، استفاده از منبع جدیدی برای تولید گرما و انرژی است که حداقل آلودگی را به همراه دارد. این دستگاه آلودگی محیط زیست را به طور چشمگیری کاهش می ‌دهد و در کاهش هزینه‌ های انرژی نیز مؤثر است. در ضمن این دستگاه تنها غذا را گرم می کند و محیط اطراف را گرم نمی کند و این مساله در تابستان مزیت محسوب می شود.

یکی از دلایلی که کرابرد این دستگاه را فراگیر ساخته، استفاده از منبع جدیدی برای تولید گرما و انرژی است که حداقل آلودگی را به همراه دارد. این دستگاه آلودگی محیط زیست را به طور چشمگیری کاهش می ‌دهد و در کاهش هزینه‌ های انرژی نیز مؤثر است. در ضمن این دستگاه تنها غذا را گرم می کند و محیط اطراف را گرم نمی کند و این مساله در تابستان مزیت محسوب می شود.

یخ زدایی مواد غذایی منجمد مثل گوشت، مرغ یا سبزیجات، پخت غذا با حفظ عطر طبیعی و کاهش استفاده از نمک یا شکر اضافی برای طعم دار کردن غذا، کاهش مصرف کره و روغن در پخت غذاها و تسریع در پخت غذاها، گرم کردن غذاها و صرفه جویی در مصرف انرژی و زمان از موارد استفاده از دیگر مزیت های دستگاه ماکروفر به حساب می آیند.

البته استفاده از این دستگاه معایبی نیز دارد که می توان به موارد زیر اشاره کرد: پخت سریع غذا مانع از کشته شدن میکروب های احتمالی غذا می شود که به ضرر سلامتی است. بر اساس تحقیقات پزشکی روش های سریع پخت غذا، اثر سرطان زایی دارند و این مساله سلامت انسان را به خطر خواهد انداخت. به دلیل نوع گرمایش ایجاد شده در مایکروفر، از این دستگاه نمی توان برای سرخ کردن مواد غذایی استفاده کرد.  

طرز عمل دستگاه های مایکروفر چگونه است؟

امواج به کار رفته در دستگاه های مایکروفر، اشعه رادیواکتیو نیست و این امواج ، امواج رادیویی با طول موج کوتاه هستند که مانند پرتوهای قابل رویت نور، بخشی از طیف الکترومغناطیسی را تشکیل می دهند. این امواج در برخورد با یک ماده ممکن است منعکس، منتشر یا جذب شوند. مواد غذایی که دارای آب هستند، انرژی این امواج را جذب می کنند.

طرز عمل کامل به اینگونه است که در این دستگاه، از وسیله ای الکترونیکی به نام گلنترون برای تولید این امواج استفاده می شود. امواج  تولید شده از این وسیله وارد فضای بسته فلزی دستگاه شده و از دیواره های محفظه اصلی پخت غذا منعکس شده و توسط غذا یا مایع داخل آن جذب می شود. این امواج با طول موج 2450 مگاهرتز، در غذا نفوذ کرده و مولکول های آب داخل آن را با سرعتی برابر با 10 × 950  بار در ثانیه تکان داده و جابجا می کند.

در واقع مولکول های آب درون غذا دارای دو قطب مثبت و منفی هستند و زمانی که در معرض این امواج قرار می گیرند، با همان فرکانس امواج شروع به نوسان می کنند و مرتباً جهت قطب مثبت و منفی آنها جابه جا می شود. این مولکول ها حدود میلیون ها بار در ثانیه نوسان می کنند و در حین حرکت به مولکول های اطراف شان برخورد می کنند. این جنبش شدید مولکولی باعث ایجاد سایش مولکولی و تولید گرما می شود که در اثر این گرمای ایجاد شده، مایعات گرم شده و یا غذا پخته می شود. این عمل به پخت کوتاه مدت غذاها و سرعت گرم شدن مایعات نسبت به اجاق های معمولی کمک می کند.

نکات مهم در استفاده از دستگاه مایکروفر

میزان گرمای ایجاد شده در غذاها بستگی به رطوبت، شکل و حجم مواد غذایی دارد. به دلیل وجود گرمای غیر یکنواخت در برخی غذاها ممکن است نقاطی از غذا کاملاً پخته و نقاطی نپخته باقی بماند. البته این مساله با سینی گردان تا حد بسیار زیادی حل شده است. این سینی های گردان کمک می کند تا اشعه به طور یکنواخت به تمام سطح ماده غذایی برسد. علاوه بر آن امواج مایکروفر به عمق 3 تا 5 سانتی متری غذا (بر حسب ترکیب ماده غذایی) نفوذ می کند بنابراین، هنگامی که قطعات مواد غذایی کوچک باشد با قرار گرفتن در معرض این امواج، تابش کاملاً در آن نفوذ می کند و حرارت در تمام مواد غذایی تولید می شود و منجر به پخت سریع و یکنواخت آن می شود.

ظروفی که برای پخت غذا می توان در دستگاه های ماکیروفر قرار داد، ظروف شیشه ای، چینی، سرامیکی و ظروف پلاستیکی مقاوم به حرارت هستند که امواج از آنها عبور می کند. در دستگاه های مایکروفر از ظروف فلزی نباید استفاده کرد چرا که ظروف فلزی اشعه را منعکس کرده و از انتقال امواج به مواد غذایی جلوگیری می کند.

 

گزارش: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا