حمایت معاونت علمی از حضور شرکت های دانش بنیان در بازار سرمایه

سید محمد صاحبکار خراسانی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با اشاره به گسترش قابل توجه شرکت های دانش بنیان در چند سال اخیر، اظهار کرد: از سال 1392 که قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان به اجرا درآمد، تعداد این شرکت‌ ها افزایش چشمگیری یافته است. به عنوان مثال، در سال اول اجرای قانون، تنها 52 شرکت دانش‌ بنیان را تایید کرده بودیم چون شرکت‌ ها مراجعه نمی‌ کردند و خیلی آشنا نبودند که چرا و چگونه باید مراجعه کنند؟ در سال 1393 تعداد این شرکت‌ ها به حدود 1500 رسید. در سال 1394 تعداد شرکت‌ ها به 2300 افزایش یافت. پیش ‌بینی ما این است که تا پایان سال جاری، شمار شرکت های دانش بنیان به حدود 3000 شرکت برسد.

رییس امور شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان، افزود: متناسب با افزایش تعداد، درآمد شرکت‌ های دانش بنیان هم رشد خوبی داشته است تا آنجا که میزان فروش این شرکت ها در سال گذشته بالغ بر 17 هزار میلیارد تومان بوده است. قطعا در سال جاری این عدد افزایش یافته و شاید به حدود 20 تا 25 هزار میلیارد تومان رسیده باشد.

وی با تاکید بر اهمیت حضور شرکت های دانش بنیان در بازار سرمایه، تصریح کرد: شرکت های دانش بنیان برای تامین مالی 2 روش در پیش دارند. یک روش این است که بروند وام دریافت کنند و اصطلاحا تامین مالی مبتنی بر بدهی انجام شود. روش دیگر این است که بروند در مجموعه بورس و بازار سرمایه و درصدی از سهام خود را ارایه کنند. در این صورت، پولی در اختیار این شرکت ها قرار می گیرد که آنها را بدهکار نمی کند. اگر وضعیت این شرکت در آینده خوب شد، هم صاحبان شرکت سود می برند و هم خریداران سهام. و چنانچه ضرری اتفاق بیفتد، هر دو متضرر می شوند.

صاحبکار خراسانی در ادامه خاطرنشان کرد: آنچه ما پیگیری می کنیم آن است که روش تامین مالی مبتنی بر بازار سرمایه را گسترش دهیم که می تواند برای شرکت های دانش بنیان، کمک بزرگی باشد. اصولا فشار سنگینی که در حال حاضر بر سیستم بانکی وجود دارد به این دلیل است که بازار سرمایه فعال نشده است. از همین رو، ما در تعامل با سازمان بورس، بازاری به نام بازار شرکت های کوچک و متوسط فرابورس طراحی و اجرا کردیم.

سال

تعداد شرکت های دانش بنیان تایید شده

1392

52

1393

1500

1394

2300

1395

3000

تعداد شرکت های دانش بنیان تایید شده در سال های اجرای قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان

 

رییس امور شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان، افزود: اگر شرکت دانش بنیانی آمد و خواست وارد مجموعه بازار سرمایه بشود، نیازمند این است که یک کارگزار یا یک مجموعه مشاور امین در کنارش باشد. بر این اساس، علاوه بر امکان استفاده شرکت های دانش بنیان از خدمات مشاوره ای شرکت های تامین سرمایه و شرکت فرابورس ایران، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری 50 درصد از هزینه های ابتدایی پذیرش شرکت هایی که در سال 1395 وارد بازار شرکت های کوچک و متوسط فرابورس شوند را پرداخت می کند.

وی یادآور شد: در حال حاضر چندین شرکت دانش بنیان از این طریق وارد بازار سرمایه شدند اما تعداد آنها محدود است. با این وجود، تعداد این شرکت ها در حال گسترش است و ما تلاش می کنیم که شرکت های دانش بنیان را با مجموعه بورس آشنا بکنیم.

صاحبکار خراسانی در پاسخ به این پرسش که هم اینک چند شرکت دانش بنیان از توان و پتانسیل لازم برای ورود به بازار فرابورس برخوردارند؟ گفت: این موضوع می بایست مورد ارزیابی دقیق قرار بگیرد و الان ارزیابی دقیقی از آن وجود ندارد. اما به نظر می رسد حدود 100 شرکت، توان ورود به بازار فرابورس را داشته باشند.

وی در پایان تاکید کرد: ورود شرکت های دانش بنیان به بازار فرابورس، آنها را به یک منبع خیلی بزرگ برای تامین مالی وصل می کند و این موضوع می تواند کمک بزرگی برای آنها باشد. به عنوان مثال، برند شرکتی که وارد بورس می شود، افزایش زیادی پیدا می کند چون این برند دایما جلوی چشم مردم خواهد بود.

 

گفتگو: سید احمد طبایی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا