بررسی اعماق دریا در پورتوریکو جهت شناسائی عوامل زلزله

به تازگی تیمی از پژوهشگران و دانشمندان مرکز ملی اداره هواشناسی و جو ایالات متحده آمریکا U.S. National Oceanic and Atmospheric Administration در کشور پورتوریکو در حال اجرای یک پروژه مطالعاتی و تحقیقاتی جدید هستند . این تحقیقات که به صورت رسمی از روز پنج شنبه آغاز شد ، با هدف بررسی مناطق بسیار عمیق در بستر دریاهای این منطقه انجام شده و پژوهشگران قصد دارند با انجام این مطالعات ، مراکز و مناطق ایجاد کننده خطر در زمین لرزه و ارتعاشات سطح زمین را شناسائی کنند . به گفته سخنگوی مرکز ملی اداره هواشناسی و جو ایالات متحده آمریکا ؛ این پژوهش ها برای نخستین بار است که انجام می شود .

در همین زمینه برایان کندی Brian Kennedy از اعضای این تیم پژوهشی اعلام کرد : " تا کنون مشابه این پژوهش در این مناطق انجام نشده است . هیچ انسان پیش از این موفق به مشاهده بستر دریا در مناطق عمیق سواحل پورتوریکو نشده است و ما در صدد هستیم تا شرایط این منطقه را بررسی کنیم . "

لازم به توضیح است که مجموعه جزایر پورتوریکو در شمال شرقی کارائیب قرار داشته و دارای حکومتی نیمه مستقل و زیر نظر ایالات متحده آمریکا اداره می شود . پورتوریکو در شرق کشور دومینیکن و  غرب جزایر ویرجین  واقع شده‌  و در نزدیکترین نقطه یک هزار و دویست  کیلومتر با خاک ایالات متحده امریکا فاصله دارد . این مجمع‌الجزایر شامل جزیره اصلی پورتوریکو و چندین جزیره کوچک دیگر است . شکل آن مستطیل غیر منتظم بوده و از مشرق به مغرب امتداد پیدا کرده است . این منطقه از نظر جغرافیائی کرانه‌های ناهمواری دارشته و دارای رشته‌کوه‌های کم ‌ارتفاعی است که از شرق به سوی غرب امتداد پیدا کرده ‌اند . رودهای زیادی از این کوه‌ها جاری و اراضی جزیره را سیراب می‌کند .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا