گیاهان دارویی عامل پالایش هوا

 به گزارش ایرنا، در حال حاضر بهره های اندکی از این گونه گیاهان برای کاهش آلودگی هوا برده می شود که بهتر است متولیان این امر نگاه جدی تری به استفاده از گیاهان دارویی در فضاهای سبز شهرها داشته باشند.مهدی فرخوی یکی از کارشناسان و فعالان حوزه گیاهان دارویی روز دوشنبه در این خصوص به خبرنگار علمی ایرنا به خواص متعدد گیاهان دارویی اشاره کرد و گفت: تعدادی از گیاهان دارویی می توانند نقش مهمی در پالایش و کاهش آلودگی هوا داشته باشند.

وی آشنایی بیشتر با خواص گیاهان دارویی، شناخت دقیق مردم نسبت به کاربرد جدید اینگونه گیاهان و نهادینه شدن فرهنگ مصرف آنها را از جمله مزیت های این اقدام برشمرد و افزود: در صورتی که بخشی از هزینه های فضای سبز صرف کاشت گیاهان دارویی شود می توان شاهد باغچه های متعدد آن در بوستان های شهرها از جمله تهران بود.

فرخوی اظهار کرد: در بین گیاهان پرچین، گیاهی بنام ترون (شبیه به شمشاد) وجود دارد که این گیاه نقش بسیار مهمی در پالایش هوای آلوده شهرها دارد.

وی با اشاره به اینکه درحال حاضر این گیاه کاشته می شود که توسعه آگاهانه کاشت آن باید مورد توجه بیشتر متولیان فضای سبز شهری قرار گیرد، افزود: باتوجه به خاصیت آن باید در مناطقی که آلایندگی بیستر است این گیاه بیشتر کاشته شود.

وی تاتوره را گیاه دیگری برای مقابله با آلودگی های کارخانجات آلومنیم اعلام کرد و گفت: این گیاه می تواند سموم کارخانجات آلومنیم را جذب کرده و گیاهان در مناطق خاصی که گرد و غبار و نامنسب بودن خاک و یا آلودگی هوا گیاهان معمول رشد خوبی ندارند می توان از اینگونه که سازگار با محیط هستند استفاده کرد.

فرخوی با اشاره به اینکه تاتوره گیاهی که نیاز آبی بسیار کمی دارد، گفت: برخی از مناطق با تلاش های فراوانی گیاه را حفظ می کنند می توان از این گیاه برای سرسبزی و طراوات منطقه استفاده کنند.

این فعال حوزه گیاهان دارویی اظهار کرد: برخی از انواع گیاه تاتوره دارای گل های بسیار زیبایی هستند که این گیاه داروی ضمن خواص دارویی دارای ظاهری زیباست که می توان به عنوان گیاه زینتی نیز استفاده کرد.ایران با داشتن 10 هزار گونه از نظر تنوع گیاهی در دنیا برتری دارد که این رقم معادل کل گونه گیاهی منطقه اروپا است. در حال حاضر 2 هزار گونه گیاهان دارویی در کشور معرفی و مواد موثره 400 گونه آن استخراج شده است.
سهم ایران در فرآوری، تولید و تجارت این محصول چشمگیر نیست. به همین منظور برای پیشرفت در این موضوع توجه به منابع طبیعی، حفظ پوشش گیاهی، جلوگیری از چرای بی رویه عرصه های منابع طبیعی و بهره برداری اصولی از گیاهان دارویی و صنعتی ضروری به نظر می رسد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا