در رشد علم به صورت کار گروهی جایگاه خوبی نداریم

به گزارش ایسنا، حمید مهدوی در  همایش "شرکت‌های تعاونی دانشجویی، گامی به سوی اقتصاد دانش بنیان" که به همت جهاددانشگاهی واحد اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: امروز تأکید بسیاری از سوی مقام معظم رهبری در اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در کشور مطرح است که بدون شک یکی از المان‌های تأثیرگذار آن به سمت اقتصاد دانش بنیان است.

وی با بیان اینکه اقتصاد دانش بنیان مبتنی بر نوآوری است، افزود: اقتصاد دانش‌بنیان مبتنی بر علم صرف نیست، باید مهارت علم را تبدیل به نوآوری و دانش فنی کنیم. 

رییس پارک علم و فناوری شیخ بهایی با بیان اینکه گریزی نیست که در اقتصاد دولتی به سمت بخش خصوصی حرکت کنیم، اضافه کرد: خوشبختانه از نظر رشد مقالات علمی در دانشگاه‌ها وضعیت خوبی داریم، اما از نظر رشد علم به صورت کار تعاونی و گروهی و شرکتهای سهامی خاص چندان جایگاه خوبی نداریم. 

مهدوی با اشاره به اینکه در اقتصاد دانش‌بنیان، اقتصاد مبتنی بر تمرکز دارایی و ناملموس است، افزود: امروزه سهم دارایی مشهود در کالا بالاتر است و دارایی مشهود و دارایی نامشهود از جمله ویژگی‌های کالاهای دانش‌بنیان محسوب می‌شود.

 وی ادامه داد: اختراع به خودی خود ارزش اقتصادی ندارد و در صورتی که وارد فرایند تجاری‌سازی شود و بتواند باعث نوآوری و اقتصاد توسعه‌ای شود، دارای ارزش اقتصادی است. 

رییس پارک علم و فناوری شیخ بهایی اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر سه هزار شرکت در کشور دانش‌بنیان هستند، گفت: حدود 60 درصد از این شرکتها نوپا است. 

مهدوی با بیان اینکه قانون حمایت از شرکتها و مؤسسات دانش‌بنیان و تجاری سازی نوآوری‌ها و اختراعات در تاریخ 5 آبان سال 1389 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، گفت: همچنین آیین نامه اجرایی این قانون در سال 91 ابلاغ شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا