بررسی حفره های استخوانی چند هزار ساله در جمهوری چک

یکی از یافته های شایع و رایج در غارهای پیش از تاریخی سراسر جهان و همینطور اروپا ، بقایای استخوان های باقی مانده در این محوطه های سکونتگاهی هستند . این استخوان ها که عموما به عنوان بقایای و پسماندها غذائی شناخته می شوند ، گاهی نیز به عنوان ابزار به کار رفته اند و همچنین در برخی موارد با استفاده از آن ها ، وسایل مختلفی از جمله فلوت های موسیقی ساخته می شد . تعداد زیادی از این استخوان ها در غارهای جنوبی قاره اروپا که سکونتگاه انسان های نئاندرتال بود ، کشف شده اند که دربدنه آن ها حفره هائی مشاهده می شوند که پیش از این برخی از پژوهشگران گمان می بردند این حفره ها جهت ساخت فلوت بوده و جنبه موسیقیائی دارد ولی مطالعات جدید انجام شده نشان دهنده موضوعی متفاوت است .

به تازگی کاجوس جی دایدریک Cajus G. Diedrick که یک پژوهشگر آزاد و محققی مستقل محسوب می شود ، اقدام به بررسی و مطالعه این استخوان ها کرده و روی آن ها اثر دندان کفتارهائی را مشاهده نموده است که احتمالا در داخل زباله های باقی مانده در غارها به جستجو پرداخته و از آن تغذیه می کردند .

بررسی های انجام شده روی نمونه های استخوانی کشف شده از 15 غار مختلفی که در این منطقه از اروپا کشف شده بود و مهمترین آن ها غار Weisse Kuhle در کشور آلمان به شمار می رود ، منجر به کشف حفره های متعددی در استخوان های باستانی این محوطه ها شد . نکته جالب توجه در این مطالعات ، وجود این حفره ها در استخوان حیوانات جوان مانند گوساله ها بود که به دلیل وجود انعطاف پذیری بیشتر در استخوان بدن آن ها بوده و همچنین در این مطالعات اثبات شد که حفره های موجود در این استخوان ها ، عمدتا بر اثر فشار به وجود آمده اند .

کاجوس جی دایدریک در مطالعات خود همچنین به وجود حفره های قرینه موجود در بخش پشتی استخوان های  فوق الذکر پی برده و این موضوع مشخص کرد که استخوان های مورد بحث ،  بر اثر فشار فک حیوانات گوشتخوار و به ویژه کفتارهائی به وجود آمده است که در میان بقایای زباله باقی مانده از انسان های نئاندرتال ، جستجو می کردند .

این پژوهشگر آازاد اقدام به نمونه برداری و مطالعه 19 استخوان ران کشف شده در این محوطه ها کرده و مشاهده نمود در همه موارد ، استخوان ها از بخش نازک تر دارای حفره بوده و در بخش مقابله ان ها نیز آثار قرینه این فشار دیده می شود . مطالعات بعدی ، مشخصا به جویده شدن این استخوان ها توسط کفتارها اشاره داشته و فاصله دندان ها و نوع حفره های به وجود آمده ، تائید کننده این موضوع بود که این حفره ها بر اثر فشار دندان های آسیاب کوچک premolar کفتارها روی استخوان های مزبور پدیدار شده اند .

دایدریک در هیچکدام از نمونه های استخوانی ، اثر سوراخ شدن استخوان ها با کمک ابزارهای سنگی و توسط انسان را مشاهده نکرده و در تمامی این موارد ، حفره های استخوانی اثر فک گوشتخواران زباله گرد بود  .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا