استفاده از پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) در درمان ناباروری

دکتر سهیلا انصاری پور فوق تخصص زنان و درمان ناباروری درباره عملکرد پلاکت‌ها گفت: عملکرد پلاکت، تسریع بهبودی و کمک به لخته شدن خون در محل زخم است.به گفته وی، پلاسمای غنی از پلاکت (Plated-rich Plasma) که به اختصار PRP  نامیده می­ شود، پلاسمای تغلیظ شده خون است که دارای مقادیر فراوان پلاکت ، حدود ۴ تا ۵ برابر تعداد پلاکت­ های طبیعی موجود در گردش خون است. همچنین پلاکت­ ها حاوی فاکتورهای رشدی هستند که باعث بازسازی سلول­ ها در بدن می­ شود.

وی PRP را پلاسمای غنی از پلاکت خواند و اضافه کرد: PRP حاوی چندین فاکتور رشد و سایر سیتوکین ­ها است که می­ تواند پروسه ترميم بافت را تحریک کند.درمان با PRP یک روش قدیمی است و به صورت گسترده در حوزه­های پوست (جهت درمان ریزش مو، ترمیم زخم، جوان­سازی پوست و…)، ارتوپدی (به ویژه در آسیب­ های لیگامان ­ها)، طب ورزشی و دندانپزشکی استفاده می­شده است.

به گفته انصاری پور، PRP از خون خود فرد تهیه می­شود و بنابراین خطر انتقال بیماری­ های ویروسی و واکنش­ های ایمونولوژیکی وجود ندارد.

وی درباره روش تهیه PRP  نیز گفت: پلاسمای غنی از پلاکت  یا PRP را از خون محیطی می گیرند. ابتدا  مقدار خونی که لازم است، تهیه می شود سپس سلول ­های قرمز و سفید خون جدا می شوند و از پلاکت­ های خون استفاده می­ شود. البته در تكنيك تهيه آن نيز نكات مهمي قابل توجه و نوع تركيب آن نيز در فرآورده هاي مختلف، متفاوت است.

وی در مورد کاربرد جدید PRP در درمان ناباروری افزود: اخيرا در مواردی که زوج نابارور بیش از ۲ بار درمان میکرواینجکشن استفاده کرده اند و بارداری رخ نداده است، استفاده از  تزریق داخل رحمی PRP جهت افزايش شانس بارداری مطرح شده است .

دکتر انصاری پور درباره نحوه استفاده از این روش هم گفت: تزریق داخل رحمی PRP، معمولا ۴۸ ساعت قبل از انتقال جنین صورت می‌گیرد.

به گفته دکتر انصاری پور، همچنین مطالعات محدودی که انجام شده، نشان داده است در مواردی که در سیک‌های انتقال جنین فریز، بافت اندومتر رحم به صورت مناسب رشد نمی­کند، PRP  می­تواند در رشد مناسب اندومتر مؤثر باشد و شانس حاملگی را افزایش دهد.

در مطالعه اي نيز از تزريق داخل تخمداني اين فرآورده در مبتلايان به كاهش شديد رزرو تخمدان و در معرض ياِئسگي زودرس استفاده شده است. در تمام اين موارد نياز به مطالعات وسيع تر مطرح است.

وی اضافه کرد: این روش برای درمانRIF (شکست مکرر در درمان های ناباروری) و ساير موارد مانند اندومتر نازك و يا افزايش رزرو تخمدان، جدید و نوپا است.

مدیر کلینیک سقط مکرر مرکز درمان فوق تخصصی ناباروری ابن سینا همچنین تصریح کرد: در شكست مكرر لانه گزيني عوامل متعدد جنيني، اندومتر و تعامل اين دو بر يكديگر دخالت دارند و اصولا  PRP تنها بر فاكتور اندومتر رحم تاثير گذار است.

 وي در ادامه اضافه کرد: در تحقيقاتي كه به بررسي ‍‍ژنتيكي جنين پيش از لانه گزيني در شكست مكرر لانه گزيني پرداخته‌اند، در حدود ۶۰ درصد موارد آناليز كروموزومي جنين غير طبيعي بوده است. همچنين درصدي از شكست  IVF را تكنيك انتقال جنين  به خود اختصاص مي دهد. بنابراين شكست لانه گزيني پديده اي چند عاملي است و قاعدتا با به‌كارگيري يك روش و تاثير بر روي يك عامل نمي توان موفقيت بسيار بالايي را انتظار داشت.

دکتر انصاری پور گفت: تحقيقات بسيار گسترده اي در دنيا درباره افزايش موفقيت به‌دنبال IVF در حال انجام است، ولی برای بررسی میزان موفقیت روش PRP در افراد مبتلا به شکست مکرر لانه گزینی (RIF)، نیاز به جمع آوری داده­ های کامل­تر، در زمان بیشتر و انجام كارازمايي هاي باليني با طراحي مناسب تحقيقاتي  است تا بتوان اظهار نظر بهتر و قطعي تري داشت.

 

 

گزارش:فرگل غفاری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا