دفن پسماندهای هسته ای در عمق زمین بهترین راه مدیریت آنهاست

سیناپرس: به گزارش خبرنگار سیناپرس، رشته «مهندسی هسته ای» در ایران با آنکه نزدیک به 4 دهه از عمرش سپری شده اما در قیاس با بسیاری از شاخه های علوم فنی و مهندسی، رشته ای نوپا محسوب می گردد، به ویژه آنکه توجه جدی به این رشته دانشگاهی برای تربیت نیروهای متخصص و کارآمد، به یکی دو دهه اخیر مربوط می شود.

رشته مهندسي هسته اي برای تربيت مهندسان كارآمد در زمينه بكارگيري علوم هسته اي و شاخه هاي آن در صنعت، کشاورزی و پزشکی، برای اولین بار در کشور در سال 1355 در دانشكده مهندسي دانشگاه شيراز پایه گذاری شد و هم اکنون این رشته تحصیلی در چندین دانشگاه کشور از جمله دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه شیراز، دانشگاه اصفهان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد و دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته تدریس می شود.

 

 

در سال های اخیر با پیشرفت های صورت گرفته در کشور در زمینه علوم هسته ای، جایگاه پژوهش های کاربردی در این زمینه بیش از پیش اهمیت یافته است. اما مهم ترین اولویت های پژوهشی در زمینه رشته مهندسی هسته ای چیست؟

دکتر غلامرضا جهانفرنیا؛ مدیر گروه مهندسی هسته ای دانشگاه علوم و تحقیقات، در پاسخ به این پرسش به خبرنگار سیناپرس گفت: مهمترین اولویت های پژوهشی رشته مهندسی هسته ای کاربرد انرژی هسته ای در زمینه تولید انرژی الکتریکی، سلامت و بهداشت، کشاورزی و صنایع مختلف است. در این راستا طراحی و ساخت راکتورهای تحقیقاتی جهت تولید رادیوداروها و نیز گسترش کاربرد پرتوها در صنایع مختلف از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

جهانفرنیا آزمایشگاه های مهندسی هسته ای دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات را یکی از برترین آزمایشگاه های کشور در این رشته دانست و افزود: با توجه به رسالت آموزشی دانشگاه علوم و تحقیقات، فعلا از آزمایشگاه هسته ای این دانشگاه در جهت آموزش دانشجویان استفاده می شود.

وی در ادامه با اشاره به مهم ترین اولویت پژوهشی مهندسی هسته ای در مراکز پژوهشی و دانشگاه های معتبر جهان، شماری از این اولویت ها را طراحی راکتورهای هسته ای نسل جدید، ارایه تکنولوژی های جدید در خصوص مدیریت پسماندهای هسته ای و نیز تحقیقات گسترده در زمینه کاربرد پرتوها در درمان بیماری های خاص ذکر کرد.

جهانفرنیا مهم ترین مزیت راکتورهای نسل جدید نسبت به راکتورهای نسل قبل را به کارگیری سیستم های ایمنی بیشتر در این راکتورها عنوان کرد و با اشاره به خطرات زیاد پسماندهای هسته ای در آلوده سازی محیط زیست، گفت: هم اکنون بهترین گزینه برای مدیریت پسماندهای هسته ای، دفن این پسماندها در عمق زمین با به کارگیری تکنولوژی های جدید است.

مدیر گروه مهندسی هسته ای دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، با بیان اینکه رشته مهندسی هسته ای با داشتن ارتباطات گسترده با رشته های مختلف تخصصی همچون فیزیک، مهندسی برق، مهندسی نفت، فناوری نانو، کشاورزی، تغذیه و… فضای مناسبی برای فعالیت های علمی و پژوهشی مشترک دارد، لازمه پرداختن به امر پژوهش توسط دانشجویان و پژوهشگران ایرانی را برقراری امکان دسترسی به مجموعه مقالات بین المللی، ارتباط علمی با دیگر دانشگاه ها در سرتاسر جهان، ارتباط هرچه بیشتر دانشگاه های داخلی با صنعت و تاسیس و حمایت از شرکت های دانش بنیان دانست.

وی در پایان با اشاره به نقش شرکت های دانش بنیان در توسعه و پیشرفت دانش و فناوری هسته ای در کشور، گفت: با تاسیس و گسترش شرکت های دانش بنیان، امکان عقد قرارداد با سازمان های مختلف در جهت انجام پروژهای پژوهشی فراهم می گردد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا