مراکز توانمندسازی و تسهیل‌گری استارتاپها در ۲۰استان ایجاد می‌شود

شهلا اصولی در گفتگو بامهر ، با اشاره به فعالیت‌های مرکز توانمندسازی و تسهیل گری کسب وکارهای نوپا در ذیل سازمان فناوری اطلاعات ایران اظهار داشت: فعالیتهای ما در دو بخش توانمندسازی و تسهیل‌گری انجام می‌شود که در بخش توانمندسازی علاوه بر فعالیت‌های گسترده‌ای که برای آموزش انجام شده، تلاش کردیم برای نقاط مختلف کشور محرک‌های انگیزشی تعریف کنیم تا گرایش به سمت استفاده از ظرفیت‌های بومی افزایش یابد.

وی با بیان اینکه هم اکنون ارتباط خوبی با مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری در نقاط مختلف کشور ایجاد شده است خاطرنشان کرد: بخش عمده‌ای از فعالیت‌های مرتبط با توانمندسازی کسب و کارهای نوپا از طریق این مراکز و پارکهای علم و فناوری انجام می‌شود.

رئیس مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب‌وکارهای نوپای فاوا با اشاره به آخرین اقدامات صورت گرفته از سوی این مرکز، اضافه کرد: امسال برخی از مراکز استانی ما کار خود را آغاز کردند و ما توانستیم با ظرفیتی که در ادارات ‌کل ارتباطات و فناوری‌اطلاعات استان‌ها وجود دارد، نقش فعال‌تری در شهرستان‌ها داشته باشیم.

وی با تاکید براینکه این مراکز تا پایان سال نیز توسعه پیدا می‌کنند، گفت: امسال ۲۰ استان دارای واحد استانی مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب‌وکارهای نوپا خواهند بود.

اصولی ادامه داد: البته پایگاه اینترنتی مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب‌وکارهای نوپای فاوا نیز این قابلیت را دارد که اطلاعات را براساس استان‌های مختلف به صورت سفارشی نمایش دهد و از این طریق می‌توان کلیه منابع شامل کسب‌وکارهای نوپا، متخصصان و سرمایه‌گذاران استانی را طبقه‌بندی کرد. حتی اخبار و رویدادها نیز قابلیت نمایش براساس استان را دارند.

وی گفت: در بحث‌های حمایتی، دولت تجربه‌های ناموفقی در طرح توسعه مشاغل خانگی یا بنگاه‌های زودبازده داشت و از این رو ما سعی کردیم این تجربه را در مورد کسب‌وکارهای نوپا بکار گیریم، به همین دلیل رویکردی انتخاب کرده‌ایم که حضور ما به عنوان یک مرکز حمایتی دولتی، مانعی برای فعالیت در فضای کسب‌وکار نباشد.

به گفته رئیس مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب‌وکارهای نوپای فاوا، اگر در بحث توانمندسازی با ایجاد شرایط گلخانه‌ای، محیطی غیرواقعی ایجاد شود، زمانی که استارتاپ‌ها وارد فضای حقیقی بازار می‌شوند شکست خواهند خورد.

اصولی به فعالیتهای صورت گرفته این مرکز در بخش تسهیل‌گری فعالیت کسب و کارهای نوپا اشاره کرد و گفت: در این زمینه ما انرژی زیادی برای تعامل با دولت گذاشتیم. ماهیت انعطاف‌پذیر کسب‌وکارهای نوپا باعث می‌شود قانون‌گذاری یا تعیین چارچوب برای آنها دشوار باشد، به همین دلیل بسیاری از آنها در مراحل اولیه فعالیت خود نیاز به همراهی و صبوری مراجع مختلف دارند.

وی ادامه داد: براین اساس تا حد امکان تلاش کردیم این بستر برای فعالیت کسب‌وکارهای نوپا آماده باشد. به عنوان مثال در حوزه فین‌تک‌ (کسب و کارهای مالی) و یا کسب‌وکارهای حمل‌ونقل اقدامات خوبی انجام دادیم که نتایج آن مشخص است. البته این دستاوردها بدون همدلی و همراهی بخش‌های مختلف دولت امکان‌پذیر نبود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا