حضور شش ماهواره در گروه مداری بلاروس-روسیه تا سه سال دیگر

به گزارش خبرگزاری دولتی بلاروس- بلتا، سرگئی زولوتوی مدیر شرکت سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی آکادمی ملی علوم بلاروس و طراح ارشد سیستم فضایی روسیه برای سنجش از راه دور زمین، در کنفرانس مطبوعاتی روز بین‌المللی پرواز فضایی انسان که در تاریخ 8 آوریل در مینسک برگزار شده بود، اظهار داشت: «برنامه‌هایی برای افزایش تعداد ماهواره‌های گروه مداری بلاروس-روسیه در نظر گرفته شده است و قرار است تعداد آنها تا سال 2018 به شش ماهواره برسد.»

سرگئی زولوتوی گفت:« این سیستم در اواخر سال 2013 راه‌اندازی شد و تا کنون عملا در طول یک سال آرشیو خوبی از اطلاعات را جمع‌آوری کرده‌ایم. طراحان نقشه، به اطلاعات به دست آمده از ماهواره‌های ما نیاز دارند. اگر نیاز باشد که تعدادی از مناطق پایش شوند، ما به گروهی از ماهواره‌ها نیاز خواهیم داشت. در حال حاضر گروه مداری بلاروس-روسیه از دو ماهواره تشکیل شده است. طرف روسی قصد دارد چهار ماهواره در همان رده را به این گروه اضافه کند. به عبارت دیگر گروه بلاروس-روسیه شش ماهواره با وضوح دو متر را در بر خواهد داشت و این گروه قادر خواهد بود ماموریت‌های نظارتی را انجام دهد.»

پیوتر ویتیاز رئیس ستاد آکادمی علوم بلاروس، همکاری قزاقزستان در بخشی از این برنامه را رد نکرد. بلاروس توافق‌نامه‌ بین دولتی برای همکاری با قزاقستان در زمینه تحقیقاتی و استفاده از فضا برای مقاصد صلح‌آمیز آماده کرده است. پیوتر ویتیاز یادآور شد: « ما یک گروه از ماهواره‌ها را ایجاد کرده‌ایم که گسترش آن ضروری است و ما در حال مذاکره با قزاقستان هستیم. آنها دو ماهواره را با فرانسه به فضا پرتاب کرده‌اند که یکی دارای وضوح یک متری و دیگری دارای وضوح شش متری است. ما تمایل داریم که با آنها همکاری کنیم چراکه مشتریان خواستار این هستند که بسته کاملی از اطلاعات را دریافت کنند.»

این کشور، اولین ماهواره خود را که یک ماهواره سنجش از دور بود و می‌توانست عکس‌های سیاه و سفید با قدرت تفکیک مکانی ۲.۱ متر و عکس‌های رنگی با قدرت تفکیک مکانی ۱۰.۵ متر بگیرد را پس از ۹ سال تلاش در سال ۲۰۱۲ به فضا فرستاد. در حال حاضر نیز برنامه اصلی این کشور توسعه ماهواره‌های سنجش از دور زمین با همکاری روسیه است.

دو ماهواره " BKA" متعلق به بلاروس با ماهواره "کاناپوس – بی" متعلق به روسیه در تاریخ 22 جولای سال 2012 به وسیله راکت سایوز در ارتفاع 500- 520 کیلومتری از سطح زمین قرار گرفتند. این پرتاب از مرکز فضایی بایکونور قزاقستان صورت گرفت. عکس‌های گرفته شده توسط ماهواره بلاروس، قدرت تفکیک مکانی بالا را فراهم می‌کند. تجهیزات الکترونیکی ماهواره بلاروس در کل دارای وزنی در حدود 150- 200 کیلوگرم است. این ماهواره توسط شرکت بلاروسی پلنگ و موسسهسایبرنتیک ساخته شده است و سایر تجهیزات نیز توسط روسیه و انگلستان ساخته شده است.  خاطرنشان می‌شود آکادمی ملی علوم بلاروس، بزرگترین مرکز علمی و تحقیقاتی کشور بلاروس با بیش از 30 هزار پژوهشگر و پرسنل است. از دیگر برنامه‌های بلاروس که توسط آکادمی ملی علوم این کشور برنامه‌ریزی شده است توسعه سامانه‌های مخابرات فضایی، ایستگاه‌های زمینی دریافت و تحلیل داده‌های ماهواره‌ای و سامانه ملی موقعیت‌یابی و زمان‌سنجی است.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا