کد خبر : 54723 چهارشنبه 04 اسفند 1395 - 13:00:18
-روند-تولید-گرما-در-کره-زمین-از-نگاه-ماهواره-ها

تصاویر ماهواره ای از فعالیت های صنعتی

روند تولید گرما در کره زمین از نگاه ماهواره ها

سیناپرس: یک پژوهشگر دانشگاه ویکتوریا با استفاده از تصاویر ماهواره ای مادون قرمز ، موفق به ساخت ویدئوئی دقیق از روند تولید و انتشار گرما در سطح کره زمین شده است.

فعالیت های بشر در کره زمین در بسیاری از موارد با تخریب و ایجاد تغییر در طبیعت همراه است. یکی از این موارد شامل ایجاد حرارت از طریق فعالیت های صنعتی و ایجاد آلودگی های جوی است که منجر به افزایش آلاینده های جوی، ریزگردها و تشدید پدیده گلخانه ای می شود. گرمای ایجاد شده در فعالیت های مختلف با چشم معمولی قابل مشاهده نیست و به همین دلیل جیمز تایویت دارک پژوهشگر و دانش آموخته دانشگاه ویکتوریا با کمک دوربین های ویژه مجهز به تصویر برداری از امواج مادون قرمز به بررسی این موضوع پرداخته و فیلمی از روند تولید گرما در کره زمین تهیه کرده است.

این تصاویر توسط دو ماهواره GOES 13 و GOES 15 ضبط شده اند. در این تصاویر ، حرارت ناشی از فعالیت های صنعتی که از سطح زمین منتشر می شود با اتمسفر مخلوط شده و در سطح جو حرکت می کند به خوبی قابل مشاهده است.

این ویدئو که چندی پیش و پس از پایان مطالعات لازم، به طور رسمی در اینترنت منتشر شده و در دسترس عمومی قرار گرفت، نشان دهنده حرارت تولید شده در سطح زمین در فاصله زمانی سی ام  نوامبر سال 2014 تا بیست و ششم ژانویه سال 2015 میلادی است .

گفتنی است این پژوهشگر مشهور ، پیش از انتشار این ویدئو ، موفق به انتشار ویدئوئی شده بود که به عنوان بهترین ویدئوی ساخته شده از تصاویر ماهواره ای ، نام گرفته بود . وی این ویدئو را بر اساس اطلاعات ماهواره هواشناسی روسیه با نام Elektro-L ساخته بود.

منبع: وبسایت پروژه علمی goes – ناسا