نقش اطلاعات مراقبین خانوادگی در وضعیت روحی بیماران مبتلا به سرطان

به گزارش ایرنا از پژوهشکده سرطان سینه،اکرم السادات سجادیان در خصوص نتایج حاصل از این مطالعه گفت:این تحقیق به صورت توصیفی- تحلیلی و با شرکت 250 نفر از مراقبین بیماران مبتلابه سرطان سینه مراجعه کننده به کلینیک بیماری های سینه انجام شده است.

عضو هیات علمی پژوهشکده سرطان سینه افزود: تشخیص سرطان ممکن است با بحران عظیمی همراه باشد که نه تنها بیماران بلکه خانواده آنان را نیز درگیر می کند.

وی اظهار کرد: همراهان بیمار اغلب به طور ناگهانی وارد صحنه وسیع و ناشناخته بیماری شده و با حداقل آمادگی و بدون هیچ راهنمایی و حمایت از سیستم های مراقبتی و بهداشتی نقش ناشناخته ای را می پذیرند. 

سجادیان ادامه داد: مراقبین اصلی خانوادگی family caregivers کسانی هستند که مراقبت از بیمار را می پذیرند و به نظر می رسد در روند بیماری یکی از گروه های مهم ارائه دهنده خدمت به بیماران افراد خانواده فامیل و دوستان آنان هستند.

وی اضافه کرد: به دلیل استحکام خانواده در ایران اغلب بیماران مبتلا به سرطان در منزل و توسط اعضای خانواده خود مراقبت می شوند این گونه مراقبت ها به دلیل اینکه مطابق با خواست و میل بیمار و معمولا در منزل انجام می شود و امکان مراقبت های بهتر و طولانی تر را فراهم می کند. 

سجادیان افزود: بیشترین نیاز مراقبین کمبود اطلاعات تخصصی در مورد سرطان سینه و نحوه مراقبت است چنانچه سیستم های بهداشتی به رفع مشکلات اطلاعاتی جسمانی فردی و اجتماعی مراقبین بپردازند موجب آسایش روانی مراقبین شده که نه تنها مراقبین بلکه بیماران هم از مزایای آن برخوردار می شوند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر توجه به مشکلات اقتصادی بیماران و خانواده آنان و ارائه حمایت های اجتماعی- اقتصادی موجب تطابق بهتر در بیماران و مراقبین آنان با مشکلات خواهد شد. 

وی به مقالات جدیدی که در این زمینه چاپ شده اند اشاره کرد و افزود:در این مقالات نیاز ها و مشکلات مراقبین خانوادگی بیمار مطرح شده بودند که عمده ترین نیازها توجه خاص به مراقبین و روحیه بخشی و امید آفرینی بود.

در ژورنال کلاب هفتگی پژوهشکده سرطان سینه که با حضور گروه های مختلف پژوهشی برگزار شد، مشکلات مراقبتی در مراقبین خانوادگی بیماران مبتلا به سرطان سینه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا