مسئولان تنها به خام فروشی معادن می اندیشند

برنامه "گفت و گوی علمی" با موضوع ( نقد و بررسی چالشهای پیش روی معادن و صنایع معدنی در حوزه فناوری) با حضور دکتر مهدی سالاری راد، عضو هیات علمی دانشگاه امیر کبیر  و دکتر محسن صیقلی، مشاور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و دبیر کمیته اصل چهل و چهار مجمع تشخیص مصلحت نظام  روانه آنتن شد.

در ابتدای برنامه دکتر سالاری راد عنوان کرد : تفاوت اساسی که بخش معدن با سایر حوزه های کشور دارد این است که توسعه صنایع دیگر مانند خودرو و … عمدتا متکی به منابع محلی و طبیعی نیستند.اگر بخواهیم در بخش معدن تحول و جایگاهی پیدا کنیم باید منابع خود را شناسایی کنیم و بر این اساس اکتشافاتی که لازم است صورت گیرد.

وی با بیان اینکه بیشتر آمارهایی که درباره تعداد معادن عنوان می شود نادرست و توسط غیر متخصصین اعلام می شود ، گفت : معدن بسیار بزرگ در کشور وجود ندارد و تعداد معادن متوسط ما از 20 عدد تجاوز نمی کند و تمامی این معادن مربوط به اکتشافات قبل از انقلاب است به عبارت دیگر در دوره طولانی پس از انقلاب یک ذخیره معدنی در عملیات معدنی متوسط به بالا و در سطح بین المللی و قابل قبول در سطح اقتصادی کشف نشده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه امیر کبیر عنوان کرد : معادنی که بتوانند هزینه صرف شده برای استخراج را تامین کنند و مقرون به صرفه باشند خیلی کم است و نگاه مسئولان به معدن، تنها نگاهی است که به عتیقه دارند و اینکه محصول معدن را بفروشند اما موضوع ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی در معدن نادیده گرفته می شود.

دکتر سالاری راد اضافه کرد : فرآیندهای زمین شناسی در کشور نشان می دهد احتمال وقوع رخداد معدنی وجود دارد و این ایده را به ذهن متبادر می کند که اگر در زمینه شناسی کارهای علمی صورت بگیرد و فناوری روز دنیا در آن به کار گرفته شود ، موقعیت زمین شناسی ایران دگرگون خواهد شد.

در ادامه گفت و گو دکتر محسن صیقلی اظهار کرد : طبق فرمایش مقام معظم رهبری، ما به معدن به دید خام فروشی می نگریم.در بسیاری از معادن، محصولات حتی فرآوری نمی شوند و به صورت خام به فروش می رسند و تنها به تامین هزینه توجه دارند.به عبارت دیگر توجیه اقتصادی برای اکتشاف معدن وجود ندارد و توسعه معادن بر اساس یک نقشه اقتصادی صورت نمی گیرد.

وی در ادامه افزود : آنچه که در حوزه دانشی باید سرمایه گذاری شود توسط دولت در نظر گرفته شده اما در حال انحراف است.به عنوان مثال در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری صندوق هایی با رقم های بسیار بالا وجود دارد که به راحتی تسهیلات در حد صفر تا 4 درصد به حوزه های دانشی صنایع مختلف از جمله معادن که کمیته تخصصی آن تشکیل می شود پرداخت می کنند تا انتقال فناوری به تکنولوری های جدید را ایجاد کنند.

مشاور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه در معادن ما انتقال تکنولوژی انجام نشده است، افزود: از افکار دانشگاهیان که سبب ارتباط میان دانشگاه و صنعت است ، استفاده بهینه صورت نگرفته است و این در حالی است که در این حوزه ابداعات و اختراعات زیادی وجود دارد. 

وی تاکید کرد : ما باید به دنبال این باشیم که از ایده های جوانان کشور استفاده کنیم و استخراج سنتی را با ورود تکنولوژی ارتقا ببخشیم تا شاهد کاهش بهای تمام شده باشیم و مجبور به خام فروشی محصولات اکتشافات معدنی نباشیم.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا