130 روبات در جهان عمل پیوند مو انجام می دهند

 به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی هلث، پیوند مو زمانی که با روبات انجام می شود دقیق تر است و درد کمتری دارد.طبق این گزارش برخی کشورهای عربی سرمایه گذاری زیادی برای استفاده از این روبات ها داشته اند.اولین نوع از این روبات درد عمل پیوند مو را کاهش داده و دقت این عمل را افزایش داده است، بطوریکه این درمان پزشکی با دست انسان میسر نیست.تامر والی رییس شرکت امداد که از این نوع روبات هات استفاده می کند گفت: این رویه که در سه مرحله انجام می شود ، درد ندارد و یک روش بدون زخم است.

در حال حاضر 130 روبات در جهان برای عمل پیوند مو مورد استفاده قرار می گیرند.گفته می شود سالانه دستکم 800 هزار مورد عمل پیوند مو در یکی از کشورهای عربی انجام می شود.وی که در حاشیه کنفرانسی در این زمینه گفت: این روبات پیوند های (گرفت های) سالم و دست نخورده می زند.
آنیشا وراباک رییس بخش پیوند مو در یک درمانگاه جراحی زیبایی دراین زمینه می گوید: ریزش مو یک موضوع اپیدمی در کل خاورمیانه است و از هر سه مرد یک نفر در این منطقه به ریزش مو مبتلا است و از هر پنج زن یک نفر از ریزش مو و نازک شدن مو رنج می برد.

وی افزود: از بیماران پیوند مو 85 درصد مرد و 15 درصد زن هستند؛ این بدان معنی است که مردان نسبت به زنان بیشتر دچار ریزش مو و نازک شدن مو می شوند.طبق این گزارش فقط در آمریکا 35 میلیون مرد از ریزش مو رنج می برند. همچنین بطور متوسط بیش از 150 هزار فولیکول مو در پوست سر انسان وجود دارد و ریزش میان 50 تا 100 تار مو در روز طبیعی است.

روبات هایی که عمل پیوند مو انجام می دهند مو و ریشه آن را از منطقه ای از سر که بیشترین رشد مو را دارد می گیرند و استخراج می کنند، بطوریکه برخی اوقات تا سه هزار مو برای پیوند استخراج می کنند.

با این حال قبل از پیوند مو به سر به بیمار، از طریق رایانه به وی نشان داده می شود که بعد از پیوند مو چه ظاهری پیدا خواهد کرد.

زمانی که ظاهر شخص بعد از پیوند مو از طریق رایانه به بیمار نشان داده شد، جزئیات الگوی رایانه ای بعد از پیوند موی سر بیمار به روبات ارسال می شود تا همان الگو را پیاده کند.
با این وجود به گفته دیمیتریوس زیاکاس مدیر یک درمانگاه پیوند مو ، استخراج دستی هنوز بهترین روش برای بیرون آوردن فولیکول های مو است. استخراج فولیکول های مو با دست به ما اطمینان می دهد که فولیکول ها زنده هستند و پیوند آنها صحیح است.
وی خاطر نشان می کند، این امکان وجود دارد که این روبات ها در آینده تحولی بزرگ ایجاد کنند، اما مدل هایی که تا زمان حاضر وجود دارند رضایت بخش نیستند. ممکن است روبات های پیوند مو در آینده بهتر شوند اماهنوز دست انسان راه حل بهتری برای انجام پیوند مو است.
بر اساس اعلام انجمن بین المللی جراحی مو، آمار شمار افرادی که در خاورمیانه و آفریقای شمالی عمل پیوند مو انجام داده اند، یک افزایش 740 درصدی در فاصله زمانی میان سال های 2004 و 2012 نشان می دهد.

***

به گزارش ایرنا ، شرکت Restoration Robotics در سال 91 ، یک سیستم رایانه ای تعاملی ارایه کرده است که از فناوری تصویر هدایت شده برای افزایش کیفیت برداشت فولیکول مو استفاده می کند.

سیستم ARTAS راهبرد بسیار پیچیده و پیشرفته ای است که می تواند به پزشک در انجام جراحی ترمیم مو و به بیمار در داشتن یک موی زیبا کمک کند.این شیوه به نوعی از پیوند مو کمک می کند در آن واحد های فولیکولی مو – گروهی از یک تا چهار تار مو- مستقیما از پشت سر برداشته و به جلوی سر پیوند زده می شوند.
برداشتن این واحد های مو یکی از سخت ترین و دشوارترین بخش های این شیوه از پیوند است اما روبات طراحی شده توسط این شرکت این کار را آسان کرده است. یک واحد فولیکولی حدود نیم میلی متر است و یک دایره یک میلی متری وجود دارد که باید از منطقه مرده مو خارج شود. انجام این کار با چشم انسان دشوار است و ممکن است دقت لازم را نداشته باشد درصورتی که روبات می تواند با دقت و سرعت قابل توجهی، این کار را به خوبی انجام دهد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا