متقاضیان جراحی زیبایی، چقدر واقع‌بینند؟!

جراحی زیبایی متقاضیان زیادی در سراسر جهان و به طور ویژه ای در کشور ما، ایران دارد و به نوعی متأثر از متغیرهای مختلفی نظیر عوامل اقتصادی، اجتماعی و روانی میباشد.

به منظور بررسی این عوامل، مطالعه ای توسط محققین ایرانی به انجام رسیده که در آن مواردی چون «باورها در مورد ظاهر»، «باورهای غیرمنطقی» و «نمایه‌ی توده‌ی بدنی» در افراد متقاضی جراحی زیبایی و افرادی که واقعا نیازمند این نوع جراحی هستند بررسی و مورد مقایسه قرار گرفته است.

جراحی زیبایی متقاضیان زیادی در سراسر جهان و به طور ویژه ای در کشور ما، ایران دارد و به نوعی متأثر از متغیرهای مختلفی نظیر عوامل اقتصادی، اجتماعی و روانی میباشد.

این مطالعه‌ی مقطعی که توسط محققینی از دانشگاه آزاد اسلامی یزد، دانشگاه اردکان و دانشگاه علوم پزشکی یزد به انجام رسیده، با مشارکت متقاضیان جراحی زیبایی در بیمارستان سوانح سوختگی شهید صدوقی یزد انجام شده است.

در این پژوهش پس از اخذ رضایت از داوطلبان شرکت در مطالعه، پرسش‌نامه‌های علمی خاصی بین 150 نفر از متقاضیان جراحی زیبایی در این بیمارستان توزیع گردید و سپس داده های جمع آوری شده، با استفاده از روش های آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

نتایج به دست آمده از این تحقیق نشان می دهد که افراد متقاضی جراحی‌های زیبایی، به‌طور معنی‌داری توده‌ی بدنی (BMI) بیشتر و همچنین باورهای غیرمنطقی بالاتری نسبت به افراد نیازمند این اعمال داشتند. هر چند باور دو گروه نسبت به ظاهر خود، تفاوت قابل توجهی با یکدیگر نداشت.

طبق این نتایج، میزان باورهای غیرمنطقی در افراد مؤنث بیش از افراد مذکر بود. همچنین باور افراد در مورد ظاهر خود، بین افراد مجرد و متاهل، متفاوت بود. به علاوه باورهای غیرمنطقی، بین افراد مجرد بیشتر از افراد متأهل بود.

حاصل شدن چنین نتایجی در این پژوهش جالب، نشان از آن دارد که می‌توان نقش قابل توجه ویژگی‌های شناختی، روابط بین فردی، جنسیت، ویژگی‌های موقعیتی و به‌ویژه باورهای غیرمنطقی افراد را در گرایش آنها به جراحی زیبایی استنباط نمود.

بنا بر این نتایج و بر اساس توصیه مجریان این پژوهش، لازم است افراد، قبل از تقاضا و انجام اعمال جراحی زیبایی، به کارشناسان و متحصصین مشاوره و همچنین به پزشک تغذیه مراجعه نمایند تا به میزان واقعی نیاز به چنین عمل هایی پی ببرند.

نتایج علمی و فنی این پژوهش در فصل نامه «پوست و زیبایی» وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران منتشر گردیده است.

 

گزارش: محمدرضا دلفیه

منبع: عباسی سرچشمه، م. و همکاران. 1395. مقایسه ی باورها در مورد ظاهـر، باورهای غیرمنطقی و نمایه‌ی توده‌ی بدنی در افراد متقاضی با افراد نیازمند جراحی زیبایی. پوست و زیبایی، 7(3): 162-156.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا