تولید کود مایع نیتروژنی با پایه آلی در کشور

به گزارش ایسنا، کود آلی ابداعی دکتر محمد حسین داودی و دکتر مجید بصیرت – پژوهشگران موسسه تحقیقات خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی – که حاوی درصد بالایی از نیتروژن باشد، به صورت بطئی و تدریجی رها سازی می شود که اثربخشی کود را به طرز قابل ملاحظه ای افزایش می دهد.

ترکیبات آلی تولید شده در بخش کشاورزی سالانه مقادیر زیادی را به خود اختصاص می­ دهد که با خارج شدن از سیستم کشت پایداری تولید را دچار آسیب خواهد کرد. تبدیل این ترکیبات به فرم محلول در حضور نیتروژن موجب تولید ترکیبات با قدرت عملکرد بالا خواهند شد. ترکیبات آلی در شرایط قلیایی محلول بوده و اضافه کردن نیتروژن در این شرایط موجب تصعید و از دست رفتن آن می­ شود.

با انجام تحقیقات گسترده این عنصر به گونه­ ای در کنار این ترکیبات قرار گرفت که محتوای نیتروژنی کود تولیدی تغییر نکند. استفاده از این کود برای تمامی کشت­ ها قابل توصیه است که علاوه بر تامین بخشی از مواد آلی خاک، مهم­ترین عنصر غذایی مورد نیاز گیاهان را نیز تامین خواهد کرد.

به گفته مخترعان، کارایی نیتروژن کود مایع تولیدی که ارزان­ترین کود پایه آلی با حداقل 10 درصد نیتروژن و هفت درصد کربن آلی است نسبت به کودهای معدنی با درصد مشابه بیشتر بوده و علاوه بر این سبب کاهش احتمال انباشت نیترات در اندام­ های خوراکی گیاهان زراعی و باغی به دلیل آمونیاکی بودن فرم نیتروژن می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا