ابرفهرستی از مشاهدات کیهانی ارزشمند «هابل»

به گزارش ایسنا، تلسکوپ هابل، میراثی غنی از تصاویر و داده‌های علمی را طی 25 سال کاوش فضا ارائه داده‌ و تمامی این تصاویر در آرشیو رایانه‌محور بارابارا ای. میکولسکی تلسکوپ‌های فضایی (MAST) ذخیره‌ شده‌اند که منجمان از این آرشیو برای تحقیقات علمی‌شان استفاده می‌کنند.این فهرست ویژگی‌هایی از اجسامی که تاکنون توسط هابل رصد شده‌اند را ارائه می‌دهد.آرشیو تهیه‌شده حاوی یک میلیون تصویر است و تقریبا دارای 100 میلیون منبع اطلاعاتی درباره کهکشان‌های دوردست، خوشه‌های ستاره‌ای فشرده، ستارگان منفرد و بسیاری اجسام آسمانی دیگر است؛ با این حال، یکی از چالش‌های عمده منجمان، کنکاش چنین آرشیوی با هدف جمع‌آوری داده‌های مورد نیازشان است، اما این فهرست منبع هابل به دانشمندان امکان انجام تحقیقات رایانه‌ای درباره مشخصه‌های این منابع را ممکن می‌سازد.

فهرست منبع هابل، نوعی پایگاه داده‌ است که محققان با کمک آن می‌توانند ویژگی‌های ارائه‌شده توسط هابل از اشیای نجومی خاص را بررسی کنند.

جست‌وجو در این پایگاه داده فقط چند ثانیه یا چند دقیقه زمان می‌برد؛ در حالی که همین کنکاش در آرشیو پیشین چندین ماه زمان می‌برد. این قابلیت راه را برای کاوش حوزه‌های جدید در تحقیقات هابل باز می‌کند که در غیر این صورت، انجام آن بسیار انرژی‌گیر است.

به دلیل دقت بالای داده‌های موجود در این ابرفهرست، دانشمندان می‌توانند مشاهدات هابل را با رصدخانه‌های دیگر مانند مرکز تحقیقات دیجیتالی آسمان مقایسه کنند. این ابرفهرست شامل مشاهدات سه دوربین اصلی هابل از سال 1993 شامل دوربین سیاره‌ای میدان وسیع 2، دوربین پیشرفته برای تحقیقات و دوربین میدان وسیع 3 است.

این سه دوربین به همراه یکدیگر مشاهداتی را از طیف نوری وسیع از نور فرابنفش گرفته تا نور مرئی و نزدیک نزدیک مادون قرمز انجام می‌دهند. این ابرفهرست شامل تمامی منابع بوده و حاوی اطلاعاتی درباره شفافیت اجسام و همچنین رنگ و شکل آن‌هاست.

ابرفهرست جدید به منجمان امکان تحقیقات بیشتر را می‌دهد و ضمیمه‌ای بی‌نظیر به آرشیوهای نجومی آنلاین کنونی می‌افزاید؛ این فهرست، به منجمان، آماتورها و عموم مردم امکان بررسی جهان را از منزل یا محل کارشان می‌دهد.

فهرست منبع هابل فقط برای منجمان امروزی طراحی نشده بلکه منبعی ارزشمند برای محققان آینده است که از نسل جدید تلسکوپ‌های فضایی مانند تلسکوپ فضایی جیمزوب استفاده خواهند کرد؛ قرار است این تلسکوپ سال 2018 پرتاب شود. کاربران می‌توانند از طریق سایت mast.stsci.edu به فهرست منبع هابل دسترسی پیدا کنند.