قدیمی‌ترین شکلک لبخند جهان

با اختراع تلفن ارتباط انسان‌ها بیشتر از شکل حضوری به شکل غیر حضوری و صدا منتقل شد. به این ترتیب تصور که در بر دارنده حالت چهره بود از بیشتر روابط انسانی حذف شد. ما که برای صدها هزار سال بر دیدن قیافه افراد برای درک حالاتشان تکیه کرده بودیم، حالا باید روی صدا تکیه می‌کردیم. اما صدا هم ماندگار نبود و با اختراع کامپیوتر و شیوه ارتباط متن محور، تن صدا به عنوان یکی دیگر از بیان‌گر‌های احساست از بیشتر ارتباطات حذف شد. دیگر هیچ راهی برای بیان حالات و احساسات انسانی باقی نمانده بود. به همین دلیل اشکال و تصویر وارد گفتگو‌های کلامی شدند. صورتک‌های خندان، گریان، خشمگین تا نمونه‌های پیشرفته‌تر کم کم وارد گفتگوهای روزمره شدند. اما گویا تاریخ‌چه این نیاز قدیمی‌تر از این حرف‌ها است و قبلا هم در نامه‌نگاری‌ها از این اشکال موسوم به اموجی استفاده شده است.

یک وکیل در زمان بررسی اسناد حسابداری شهرداری در روستایی نزدیک کوهستان Strazov با کشیدن یک دایره کوچک و دو نقطه و یک خط که امروزه به عنوان صورتک خندان شناخته می‌شود، آن را امضا کرده است.این کشف به عنوان قدیمی‌ترین شکلک جهان شناخته شده است. پیش از این، صورتک خندان در شعر «برای بخت» رابریک هریک انگلیسی در سال 1948 به عنوان قدیمی‌ترین شکلک جهان شناخته شده بود اما شکلک جدید این رکورد را 13 سال جابجا کرده است.

اگرچه این شکلک را می‌توان به صورتی با قیافه بی تفاوت نیز تعبیر کرد، اما این تصویر در ادامه متنی است که نشان می‌دهد وکیل هیچ مشکلی با محاسبات نداشته است. کارشناسان همچنین در اسناد موفق به پیدا کردن، دست در حال اشاره دلقک شده‌اند اما هنوز از مفهوم آن مطمئن نیستند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا