استفاده درست از «هوش هیجانی» رمز موفقیت ورزشکاران

طبق تعریف محققین، «هوش هیجانی» به ظرفیت شخص در ادراک، ابراز، شناخت و مدیریت هیجان ها در خود و دیگران اطلاق می شود. کسانی که از هوش هیجانی خود به درستی استفاده می نمایند، اغلب قادرند که با محیط اطراف خود، سازگاری بهتری پیدا نموده و با آگاهی بیشتر از توانایی های خود و اعتماد به نفس بیشتری به تعامل با عوامل پیرامونی بپردازند.

با توجه به اهمیت این جنبه شخصیتی، گروهی از پژوهشگران دانشگاه خورازمی در مطالعه ای جالب توجه، نقش «هوش هیجانی» و مولفه های آن را در موفقیت ورزشکاران رشته جودو به بوته آزمایش گذاشته اند.

کسانی که از هوش هیجانی خود به درستی استفاده می نمایند، اغلب قادرند که با محیط اطراف خود، سازگاری بهتری پیدا نموده و با آگاهی بیشتر از توانایی های خود و اعتماد به نفس بیشتری به تعامل با عوامل پیرامونی بپردازند.

در این پژوهش 70 نفر از جودوکاران شرکت­کننده در لیگ­ های کشوری که دارای میانگین سنی حدود 22 سال بوده و دارای نزدیک به 8 سال سابقه ورزشی در این رشته بودند، شرکت داده شدند.

برای جمع آوری داده های مورد نیاز این تحقیق از ورزشکاران فوق، از پرسشنامه خاص مربوط به هوش­ هیجانی استفاده شد که جودوکاران پیش از اجرای مسابقه آن را تکمیل نمودند. پس از انجام این کار، افراد وارد مسابقه گردیده و نتیجه مسابقه هر یک از آن ها توسط محققین در پرسشنامه مربوطه ثبت گردید. در نهایت داده های گردآوری شده با استفاده از روش های آماری، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

نتایج به دست آمده از این تحقیق نشان می دهد که رابطه معناداری بین هوش­ هیجانی و مولفه های مختلف آن با نتایج مسابقه ورزشکاران فوق وجود دارد.

بر این اساس، هوش­هیجانی به همراه سه مولفه مهم آن شامل «خودآگاهی­ هیجانی»، «واقع ­گرایی» و «کنترل­ تکانه» می­تواند پیش­ بینی کننده مناسبی برای نتیجه مسابقه ورزشکاران باشد.

طبق این نتایج، محققین معتقدند که هر چه شخص ورزشکار از هوش هیجانی بهتری برخوردار باشد، امکان موفقیت او در مسابقه ورزشی بیشتر می گردد. بنابراین بهبود و تقویت این هوش و مؤلفه­های آن، می­تواند درافزایش احتمال موفقیت ورزشکاران تاثیر قابل توجهی داشته باشد.

نتایج این پژوهش جالب، در قالب مقاله ای علمی پژوهشی در نشریه «پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی» وابسته به دانشگاه خوارزمی به چاپ رسیده است.

 

گزارش: محمدرضا دلفیه

منبع: شاه حسینی، م. و همکاران. 1395. پیش بینی نتیجه مسابقه جودوکاران رقابتی بر حسب هوش هیجانی . پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، 6(11): 8-1.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا