ماهواره ملی ایرانی تا دوسال و نیم دیگر در مدار قرار می‌گیرد

به گزارش مهر، محمود واعظی در مراسم روز ملی فناوری فضایی با ارائه گزارش به رئیس‌جمهور، عملکرد سه ساله وزارت ارتباطات را در حوزه‌های فناوری فضایی، مخابرات و فناوری اطلاعات تشریح کرد.

وی با بیان اینکه پس از برداشتن تحریم‌ها، فضای جدیدی در عرصه بین‌الملل برای همکاری‌های فضایی، مخابراتی و فناوری ایجاد شده است، افزود: هم‌اکنون در این حوزه‌ها، فضای رقابت به وجود آمده و علاوه بر آن در بخش تحقیق و توسعه شاهد ایجاد فضای همکاری مناسب با بازیگران بین‌المللی این حوزه هستیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه با زمینه‌های به وجود آمده، شاهد افزایش کیفیت کالا در بخش ICT و خرید ارزان‌تر و در نهایت فراهم شدن بازار صادراتی در این حوزه هستیم، خطاب به رئیس‌جمهور ادامه داد: بر مبنای ماده ۲۶ منشور حقوق شهروندی، وزارت ارتباطات در حال فراهم کردن دسترسی تمامی اقشار مردم به اطلاعات است تا در نهایت شاهد کاهش شکاف دیجیتالی در کشور باشیم. همچنین با تأکیدات مقام معظم رهبری و نیز شخص رئیس‌جمهور، برنامه توسعه خود را بر مبنای امنیت و صیانت در حوزه فضای مجازی به کار گرفته‌ایم.

واعظی به رونمایی از فاز نخست شبکه ملی اطلاعات اشاره کرد و گفت: با وجود شبکه‌های نسل سوم و چهارم تلفن همراه، دسترسی سریع و راحت مردم به امکانات شبکه ملی اطلاعات فراهم شده است و در سایه این شبکه، شاهد توسعه تکنولوژی‌های بومی و کسب و کار در این فضا هستیم.

وی اشتغال دانش‌بنیان را از دیگر ثمره‌های سیاست‌ صورت گرفته در وزارت ارتباطات عنوان کرد و گفت: در سال گذشته ۱۰۰ هزار شغل در این حوزه ایجاد شده است و سال آینده نیز شاهد ایجاد ۱۲۰ هزار شغل در این بخش خواهیم بود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه طبق تأکیدات رئیس‌جمهور، پروژه دولت الکترونیک در حال آماده‌سازی است، ادامه داد: تمامی زیرساخت‌های این پروژه آماده شده و هماهنگی‌های لازم با دستگاه‌های مختلف صورت گرفته است که امیدواریم تا پایان ماه جاری و زمانی که وقت رئیس‌جمهور اجازه دهد، فاز نخست دولت الکترونیک را به بهره‌برداری برسانیم.

واعظی با بیان اینکه بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات سه برابر رشد را طی سه سال گذشته داشته است، خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه زمانبندی، با رشد متوسط ۱۹.۶ درصد قصد داریم تا سهم این بخش از تولید ناخالص داخلی را که هم‌اکنون ۲.۷ درصد است به ۵ درصد افزایش دهیم و سهم بازار فناوری اطلاعات تا پایان برنامه ششم به ۱۲۰ هزار میلیارد تومان افزایش می‌یابد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه ارائه گزارش خود به رئیس‌جمهور به فعالیت شرکت پست اشاره کرد و گفت: در ابتدای دولت شرکت پست ۳۵۵ میلیارد تومان زیان انباشته داشت که امروز آن را به یک شرکت سودده تبدیل کردیم و تا دو ماه آینده نیز به فعالیت دو شرکت جدید خصوصی به عنوان اپراتورهای غیردولتی پست پروانه خواهیم داد.

واعظی با اشاره به بازگشت سازمان فضایی ایران در ذیل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: تلاش جدی در دو مسیر موازی در حوزه فضایی صورت گرفته است که یکی از آنها تأمین نیاز کشور به ماهواره‌های ملی سنجشی و مخابراتی بوده است و در مسیر دیگر، موضوع حمایت جدی از فناوری فضایی بومی را در دستور کار داشته‌ایم.

وی تأکید کرد: قرارداد ماهواره ملی سنجش از دور با کشور خارجی منعقد شده و مراحل ساخت این ماهواره در حال انجام است؛ بر این اساس امیدواریم تا ۲.۵ سال آینده این ماهواره ملی به صورت کاملاً عملیاتی به عنوان نخستین ماهواره ایرانی در مدار زمین قرار گیرد. همچنین مذاکرات فنی برای قرارداد ساخت ماهواره ملی مخابراتی نیز در حال انجام است که امیدواریم این قرارداد نیز که با یک کشور خارجی است، در آینده نزدیک نهایی شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: طبق تأکیدات رئیس‌جمهور در حوزه فناوری فضایی به جای پراکنده‌کاری و ساخت ماهواره‌های جداگانه در دانشگاه‌ها، مرکزیتی را تحت مدیریت سازمان فضایی ایران ایجاد کرده‌ایم تا سرعت فعالیت در بخش فضایی کشور افزایش یابد و این سیاست را در رابطه با ماهواره‌های آزمایشی سنجشی و مخابراتی به کار گرفته‌ایم. مراسم روز ملی فناوری فضایی با حضور رئیس‌جمهور صبح امروز در سالن اجلاس سران برگزار شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا