شامپانزه‌ها رئیس سابق خود را خوردند

به گزارش ایسنا به نقل از دیلی‌میل، این محققان که مدتی است این گروه از شامپانزه‌ها را زیر نظر دارند می‌گویند، یک دسته از شامپانزه‌ها در منطقه ساوانی فونگولی در سنگال با خشونت تمام یکی از سردسته‌های قدیمی خود را که قصد داشت به قدرت برگردد، با ضرب و شتم کشته و به لاشه اش نیز رحم نکردند.

به گفته این جانورشناسان، شامپانزه قربانی بخت ‌برگشته که "فودوکو" نام دارد قبلا سردسته گروه بوده اما مدتی پیش از گروه جدا شد و به تنهایی زندگی می‌کرد.در جوامع جانوری به سردسته یک گروه "آلفا" و به معاون وی "بتا" گفته می‌شود.

ژیل پروتز از دانشگاه ایالتی آیووا که از سال 2001 روی این شامپانزه‌ها تحقیق می‌کند، گفت: فودوکو زمانی به عنوان "آلفا" سردسته این گروه از شامپانزه‌ها بود و تا حدودی به آنها زورگویی می‌کرد. فودوکو یک معاون(بتا) هم به نام "مامادو" داشت.

مامادو در سال 2007 زخمی و مجبور شد چند هفته گروه را ترک کند، او پس از مدتی به گروه بازگشت ولی مقامش تنزل یافته بود اما فودوکو همچنان وی را بتا می‌دانست و همین امر باعث طرد فودوکو از دسته شد. او پس از مدتی به دسته خود بازگشت ولی یک عضو معمولی بود.

محققان دانشگاه منچستر اعلام کرده‌اند که تصمیم فودوکو برای بازگشتش به قدرت باعث شده همگروهی‌هایش به وی رحم نکنند و تا خوردن اعضای بدنش نیز پیش بروند.

نکته جالب در رابطه با زندگی شامپانزه‌ها این است که آنها ممکن است شدیدترین خشونت‌ها را علیه شامپانزه‌های غریبه انجام دهند اما نمونه‌هایی از این دست که همگروه‌ خود را به قتل برسانند به ندرت دیده شده است.

محققان دانشگاه منچستر می‌گویند در حالت عادی نسبت تعداد شامپانزه های ماده نسبت به نرها بیشتر است اما در سایت فونگولی نرها بیشتر هستند و گاهی اوقات تشدید رقابت برای تولید مثل نیز باعث چنین رویارویی‌هایی می‌شود اما در این مورد چند شامپانزه و اغلب یک شامپانزه جوان نر و یک ماده به فودوکو حمله کرده و حتی آن را شکنجه جنسی دادند.  

محققان می‌گویند که فودوکو تا ساعاتی بعد از مرگ از سوی همگروهی‌هایش با سنگ و چوب مورد ضرب و شتم قرار گرفته و آنها استخوانهای او را شکسته و حتی بخش‌هایی از بدنش را خوردند.

آنها لاشه خونین فودوکو را با جای دندان در پای راست،  جای زخم بزرگ روی کمر، دنده های شکسته، جای دندان روی انگشت ها پیدا کردند و احتمال می‌دهند که بر اثر خونریزی داخلی جان خود را از دست داده است.

ژیل پروتز می‌گوید: این اتفاق خیره‌کننده است. شامپانزه ماده ای که لاشه فودوکو را شکنجه می‌کرد، مادر دو شامپانزه دیگر است که به جای فودوکو سردسته شدند. اما همین پسران، تنها شامپانزه‌هایی بودند که به لاشه حمله نکردند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا