ساخت نانوابزاری برای مهار آتش‌سوزی

 یکی از سازمان‌های مدیریت فوریت‌های دبی اعلام کرد که این شهر به زودی از نانوابزاری برای مهار آتش‌سوزی استفاده خواهد کرد، این نانوابزار می‌تواند آتش را شناسایی و با رهاسازی گاز خنثی کند.

نانوابزار تولیدشده به گونه‌ای طراحی شده است که می‌تواند کاربردهای مختلفی داشته باشد، این سازمان به زودی کارخانه‌ای برای تولید انبوه این محصول تأسیس خواهد کرد.
DCD یکی از سازمان‌های متولی مدیریت فوریت‌های شهر دبی در امارات متحده عربی است، این سازمان اخیراً استفاده از فناوری‌ نانو در عملیات‌ اطفای حریق را پذیرفته و اقدام به تاسیس کارخانه‌ای به منظور تولید محصولات مربوط به این فناوری در این کشور کرده است، بر اساس ادعای این سازمان، امارات در میان اولین کشورهایی است که از این فناوری در بخش آتش‌نشانی استفاده می‌کند.
این موضوع را رشید تانی المتروشی، از مدیران این سازمان در حاشیه کنفرانس ایمنی آتش 2017 که از 22 تا 24 ژانویه در شهر دبی برگزار شد، اعلام کرد.
وی معتقد است که فناوری موردنظر این سازمان نه تنها در بخش آتش‌نشانی، بلکه در صنایعی نظیر پزشکی و مواد شیمیایی قابل استفاده است.
المتروشی گفت: حدود 50 درصد از آتش‌سوزی‌های دبی از ادوات الکترونیکی نشأت می‌گیرد، برای حل این مشکل، DCD اقدام به ساخت محصولی به نام Nanotech کرده که برای مهار آتش در عملیات اطفای حریق کاربرد دارد.
وی معتقد است که در سال 2017 پیشرفت‌هایی در بخش توسعه سامانه‌هایی که از فناوری‌ نانو بهره‌مند هستند، انجام خواهد شد، چنین سامانه‌هایی به این سازمان کمک می‌کند تا نیاز کمتری به ادوات بزرگ اطفای حریق داشته باشند، این ابزار می‌تواند ابعاد 2 در 2 سانتیمتر داشته باشد که اطفای حریق را سریع‌تر و کاراتر انجام ‌دهد.
این محصول را می‌توان در ابعاد مختلف به صورت چسبنده تولید کرد تا در محل‌های محدودی قرار داده شود، زمانی که دما در آن محل از حد مجاز بالاتر رود، این محصول فعال می‌شود، این ابزار در این حالت اقدام به رهاسازی مقدار مشخصی گاز می‌کند تا آتش مهار شود، بنابراین از گسترش آتش جلوگیری می‌شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا