درمان جوش و چروک پوست با سلول درمانی

برنامه "گفت و گوی علمی"  با موضوع ( سلول درمانی و پتانسیل های آن در ایران) با حضور دکتر لیلا عطایی(مدیر مرکز خدمات تخصصی سلول درمانی رویان و متخصص پوست)، دکتر هدی معدنی(مدیر بخش مطالعات کارآزمایی بالینی دپارتمان پزشکی) و دکتر احسان سیدجعفری( عضو گروه دکترای پیوسته بیوتکنولوژی دانشگاه تهران) روانه آنتن شد.

دکتر لیلا عطایی در ابتدای گفت و گو با تاکید بر اینکه آزمایشات و تحقیقات بالینی بر روی حیوانات نشان از ایمن بودن و اثر بخش بودن سلول درمانی دارد، گفت : در مرکز سلول درمانی پوست با استفاده از سلول های فیبروپلاست خود فرد، رفع جوش و چین و چروک صورت موفقیت آمیز بوده است.همچنین در درمان بیماری برص یا لک و پیس انتقال مخلوط سلول های کراتینوسیت و ملانوسیت از بخش هایی از سلول های زنده خود بیمار به قسمت هایی از پوست بدن بیمار که سلول های مرده اند، نتایج رضایت بخشی داشته است.

وی عنوان کرد : پس از استفاده از سلول های بالغ در درمان بیماری لک و پیس مشاهده می شود که بیش از 70درصد سلولهای بیمار دارای رنگدانه می شوند.

دکتر هدی معدنی با بیان اینکه ترمیم بافت های بدن پیوسته در حال انجام است ، بیان کرد: طبق پژوهش های صورت گرفته روزانه سه میلیون سلول در قلب افراد تجدید می شود به معنای دیگر در طول چهار سال کل سلول های قلب افراد عوض می شوند که تصور جدیدی در عرصه پزشکی ایجاد کرده و امید درمان قلب با استفاده از سلول های خود فرد قوت گرفته است.

وی افزود : در تحقیقات بعدی مشخص شد درصورت آسیب قلب ، بازسازی به میزانی نیست که بتواند آسیب را جبران کند و این تجدید سلولی در این ارگان بدن فقط ضامن عمر طبیعی انسان هاست اما اینکه بتوانیم این سلول ها را از افراد سالم بگیریم و به بیماران تزریق کنیم هدف سلول درمانی در قلب بود.

وی در ادامه مطلب فوق افزود : در این بخش پژوهشگران ، سلول های بالقوه که خاصیت توانایی بازسازی سلول های مرده را دارند در کنار سلول های بیمار قرار می دهند بنابراین سلول های بنیادی از خود بیمار یا افراد سالم گرفته می شود و به روش های مختلف به قلب بیمار تزریق می شود و تا امروز نتایج رضایت بخشی حاصل شده است.

دکتر احسان سید جعفری در ادامه برنامه عنوان کرد : شاید اولین بخشی که تشخیص می دهند بیماری با روش های معمول قابل درمان نیست و پیشنهاد استفاده از روش های نوین مانند سلول درمانی را مطرح می کنند پزشکان هستند.

 عضو گروه دکترای پیوسته بیوتکنولوژی دانشگاه تهران با بیان اینکه توانایی سلول های بنیادی در تبدیل شدن به سلول های دیگر بسیار بالاتر از سایر سلول هاست ، گفت : اکنون در دنیا تمرکز سلول درمانی روی سلول های بنیادی است چرا که میزان رشد ، عمر و بازسازی این سلولها بسیار زیاد است.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا